În articolul de azi vreau să vorbim despre calorii. Sau mai bine zis despre kilocalorii, pentru că asta este unitatea de măsură corectă. Le voi spune calorii pentru ușurința exprimării.

Câte calorii trebuie să consume copilul nostru? E important să ținem o evidență? Trebuie să știe ce sunt acelea, sau e mai mare bătaia de cap decât beneficiul?

Ce sunt caloriile?

În ciuda a ceea ce se crede în general despre ele, caloriile nu sunt ceva rău. Caloriile sunt pur și simplu un mod de a măsura energia pe care ne-o aduc alimentele pe care le consumăm. Orice aliment are calorii. Mai mult decât atât, acestea se găsesc și în sucuri sau în băuturile îndulcite.

Vezi aici de ce nu sunt bune sucurile pentru copii și cu ce pot fi înlocuite!

Fiecare organism are nevoie de un număr de calorii pentru a funcționa în parametri normali, iar nevoile copiilor sunt diferite de cele ale adulților pentru că aceștia sunt în creștere. Cu cât o persoană este mai activă, cu atât va avea nevoie de mai multe calorii, adică de mai multă energie. Acest lucru este valabil și în cazul copiilor.

Un copil sedentar va avea nevoie de un consum mai redus de calorii decât un copil activ, pentru că altfel se va îngrășa. Există diferențe între sexe și vârste și, bineînțeles, variații individuale de la recomandările standard, în funcție de greutatea corporală, profilul hormonal, activitatea fizică.

Practic, caloriile sunt un mod mai simplu de a exprima cât trebuie să mănânce un copil. Și asta pentru că alimentele sunt digerate, descompuse în macronutrienți (adică proteine, carbohidrați și grăsimi) și apoi arse pentru a fi transformate în energie, adică în calorii.

Ne ajută să știm câte calorii mâncăm?

Când însă folosim doar această unitate de măsură, nu primim nicio informație despre conținutul sau calitățile nutriționale ale acelui aliment.

Să vă dau un exemplu: să zicem că un copil trebuie să consume 1200 calorii/zi, respectiv 400 calorii la fiecare masă.

În acest număr intră o ciocolată de 100 g sau un croissant de 80g sau 150 g cartofi prăjiți sau 100 g piept de curcan la grătar împreună cu 100 g orez și 300 g legume. După cum vedeți, nici cantitățile nu sunt aceleași și, cel mai important, nici compoziția alimentelor.

Așadar, degeaba ținem cont de numărul de calorii, dacă acestea provin doar din alimente procesate, care ne aduc mult zahăr și multe grăsimi și puține vitamine, fibre și minerale.

Vezi aici cum să faci un șnițel sănătos pentru cel mic!

Unui copil sănătos, care nu are probleme cu greutatea, nu este necesar să-i monitorizăm numărul de calorii, atât timp cât mănâncă variat și în porții adaptate vârstei.

Când e necesară monitorizarea caloriilor

Dacă însă copilul are probleme cu greutatea, poate deveni necesară monitorizarea numărului de calorii consumate zilnic. Pentru că cel mai mare aport îl au alimentele ambalate, este suficient să le monitorizăm pe acestea sau, și mai bine, să renunțăm la ele.

Un pahar de suc și un pachet de biscuiți mai putin pe zi ne vor economisi 400 de calorii.

Dacă îl și convingem pe cel mic să facă mai multă mișcare, adică să ardă mai multe calorii, rezultatele vor începe să apară.


În ceea ce privește noțiunile pe care cei mici ar trebui să le aibă despre calorii, e important să alegem bine momentul în care le livrăm informația.

Pentru copiii mici poate fi dificil să înțeleagă și nici nu cred că e cazul să își bată capul cu asta. Putem utiliza mai degrabă metoda semaforului.

Metoda semaforului

caloriiAstfel, legumele și fructele sunt alimente din categoria “verde”, care pot fi consumate la orice masă.

Cerealele integrale, carnea și lactatele sunt “galbene” și pot fi consumate în fiecare zi. Dar trebuie să fim atenți la cantitate.

Alimentele bogate în grăsimi și zahăr sunt “roșii” și trebuie evitate sau, mai bine zis, înlocuite cu alimente din categoria verde.

Fiecare zi poate avea un număr de alimente permise din fiecare culoare. Astfel, cel mic poate să aleagă dacă va mânca ceva dulce sau o felie de pizza din categoria roșie, carne sau brânză din cea galbenă și tot așa.

Citește și: „Le interzicem sau nu dulciurile copiilor?”

Semaforul porțiilor

Putem utiliza acest semafor de atenționare și pentru porții. Ca să nu fie nevoie să cântărim sau să calculăm numărul de calorii, le putem explica celor mici că porția pentru alimentele din categoria galbenă este echivalentă cu un pumn sau cu o palmă de-a lor.

Astfel, o friptură cât palma cu un cartof cât pumnul reprezinta o porție verde. La două suntem pe galben, iar la trei trebuie să ne oprim pentru ca semaforul este deja roșu.

Adolescenții pot fi însă sensibili la exemple privind numărul de calorii și la comparații între anumite alimente și cantități. Atenție însă că această armă are două tăișuri! În unele situații, copilul poate alege să mănânce o ciocolată și să își consume astfel toate cele 400 de calorii alocate prânzului, să zicem, decât să mănânce un fel de mâncare sănătos dar care nu îi place.

De asemenea, există posibilitatea, mai ales în rândul adolescentelor, de a dezvolta o obsesie nesănătoasă în privința monitorizării numărului de calorii mâncate sau consumate prin sport, problemă care în situații extreme poate duce la reducerea voluntară severă a aportului alimentar (anorexie) sau la provocarea vărsăturilor (bulimie).


Numărarea caloriilor este în general echivalentă cu dieta. Iar în cazul copiilor este mai important ca aceștia să deprindă obiceiuri alimentare sănătoase și să înțeleagă rolul mișcării decât să recurgă la reducerea numărului de calorii pentru a încerca să corecteze creșterea în greutate. Mai bine zis, e mai mult despre alegeri și comportament decât despre deprivare.

De aceea, cred că este mai util ca cei mici să știe cât de nutritive sunt alimentele și cât de des pot fi consumate.

Atât pentru astăzi. Până data viitoare, nu uitați: un copil bine hrănit e un copil fericit!

Facebook Comments