Pentru că iarna și frigul încă ne dau târcoale m-am gândit ca astăzi să vorbim despre vitamina D și rolul pe care aceasta îl are în organismul celor mici.

Ce este vitamina D?

Vitamina D este o substanță absolut necesară pentru o bună absorbție și utilizare a calciului în organism. Iar în cazul copiilor acest lucru înseamnă oase și dinți puternici și o creștere sănătoasă. În ultimii ani însă apar din ce în ce mai multe studii care descriu beneficiile unui aport corect de vitamina D asupra imunității, rolul antiinflamator și antineoplazic al acesteia. De fapt, deși este considerată o vitamină, această substanță se comportă mai mult ca un hormon: adică circulă prin sânge și acționează asupra țesuturilor prin receptori specifici. Deficitul sau insuficiența de vitamina D se poate manifesta inițial nespecific, sub forma oboselii, durerii musculare sau insomniei însă cu timpul poate determina deformări osoase și chiar crește riscul de fractură.

De unde vine vitamina D?

Probabil știți deja că această vitamină este produsă în piele sub influența razelor solare. Ce ne facem însă când este frig afară și suntem înfofoliți cu 3 straturi de haine? Sau când soarele este foarte puternic și folosim creme cu factor de protecție ridicat?

Păi, recurgem la sursele alimentare pentru această vitamină și, dacă este necesar, la suplimente.

Click aici și află cât de bune sunt suplimentele pentru copii!

Puține alimente conțin vitamina D în mod natural și, din păcate, nu sunt dintre cele preferate de cei mici. Vitamina D este liposolubilă, adică se dizolvă în grăsimi și de aceea o vom găsi în alimente care conțin grăsimi. Cele mai bogate alimente în vitamina D sunt somonul, sardinele, tonul și ouăle, dar mai găsiți și alte exemple în tabelul de mai jos:

CELE MAI BOGATE ALIMENTE Gramaj/100 Calorii mcg/100 Calorii
Păstrăv gătit 60 11,4
Somon gătit 65 8,5
Macrou gătit 50 5,7
Ton în suc propriu 90 4,1
Sardine în sos tomat 55 2,7
Hering gătit 50 2,7
Ou fiert 65 1,4
Ciuperci Shiitake gătite 180 1,3
Cod gătit 95 1,1
Ciuperci albe gătite 400 0,8
Ficat de vită gătit 60 0,7

O altă categorie de alimente sunt cele îmbogățite cu vitamine. Dintre acestea, menționez cerealele pentru copii și, mai nou, și anumite produse lactate. Atenție însă că aceste alimente vin de multe ori la pachet cu foarte mult zahăr, coloranți și arome artificiale.

Află cum să alegi cele mai bune cereale pentru copilul tău!

Pentru că de multe ori cei mici nu consumă cantități foarte mari din aceste alimente este necesar să recurgem la suplimente de vitamina D. Acestea sunt disponibile sub formă de picături pentru copiii mai mici și de comprimate pentru cei mai mărișori. Pe ambalaj este trecută de obicei doza, fie în unități internaționale, fie în micrograme. E important de reținut că un microgram de vitamina D este echivalent cu 40 unități internaționale.

O variantă bună ar fi și uleiul de pește, care conține atât vitamina D, cât și grăsimi Omega 3 și care în prezent se găsește în preparate fără acel gust respingător pe care poate vi-l amintiți din copilărie.

Și totuși, de câtă vitamina D are nevoie un copil?

Copiii cu vârsta mai mică de un an au nevoie de 400 UI de vitamina D, iar cei cu vârsta peste un an au nevoie de 600-1000 UI/zi.

Un studiu clinic efectuat în 2008 sugerează însă că adolescenții pot beneficia de pe urma unei doze de 2000 UI/zi.

Iar anumite categorii (cei cu boli cronice, obezitate sau care iau anumite medicamente) pot avea nevoie de doze chiar mai mari.

Dacă aveți însă nelămuriri nu ezitați să cereți părerea medicului dumneavoastră sau chiar să efectuați o analiză de sânge care să vă spună exact dacă cel mic are sau nu un deficit de vitamina D.

Facebook Comments