Considerată un superaliment, mierea are atât părți bune, cât și părți rele. Până la urmă, oricât de bun ar fi un aliment, excesul vine la pachet și cu efecte adverse.

Ce conține mierea

Dacă ne gândim la compoziția ei, mierea este de fapt un fel de zahăr topit, principalii ei componenți fiind zaharurile simple. Cu alte cuvinte, este alcătuită din molecule simple, care se descompun ușor și se absorb rapid în sânge, determinând creșteri și scăderi bruște ale glicemiei.

Mierea naturală este 80% zahăr, adică fructoză (cam 40% din total), glucoză (aproximativ 30%) și sucroză (undeva la 2%). Ea mai conține apă, în proporție de aproximativ 18%, vitamine, minerale și acizi organici.

Mierea de calitate conține în general sub 18% apă. Ca să verificați, puteți lua două borcane de miere din surse diferite, ținute la aceeași temperatură și să le întoarceți cu capacul în jos. Observați apoi bulele care se ridică. Cu cât mierea are mai multă apă, cu atât bulele se ridică mai repede.

Revenind la compoziția mierii, aceasta conține minerale precum sodiu, potasiu, fosfor, magneziu, cupru, aluminiu, mangan, fier, clor, sulf, siliciu. Dintre vitamine, regăsim complexul de vitamine B, vitamina C,  vitamina A sau vitamina K. Din păcate însă cantitatea de vitamine și minerale conținută de miere este destul de mică. Gândiți-vă că dacă 80% este zahăr, 18% apă, restul de substanțe conținute este de 2%. Asta înseamnă că ar trebui să consumăm foarte multă miere pentru a ajunge la doza zilnică recomandată de astfel de vitamine și minerale.

Mierea – mai degrabă un medicament decât un dulce

Desigur că mierea este mai bună decât zahărul și toate acele substanțe nezaharoase pe care le conține sunt un real beneficiu pentru sănătate. Dar ea ar trebui considerată mai degrabă un medicament decât un dulce. Mierea este recunoscută pentru proprietățile sale terapeutice, având efect calmant pentru durerile în gât, arsuri sau gastrite.

Acestea sunt beneficiile. Partea mai puțin bună este că are multe calorii, chiar mai multe decât zahărul. Dar și o putere de îndulcire mai mare. O singură linguriță de miere are nici mai mult nici mai puțin de 50 – 60 Calorii.

Citește și: Le interzicem sau nu dulciurile copiilor?

Iar dacă ținem cont de faptul că mierea face parte din categoria zaharurilor simple, care ar trebui să nu depășească mai mult de 10% din totalul zilnic de calorii, atunci cantitatea maximă de miere pe care o poate consuma pe zi un copil este de 3 până la 5 lingurițe pentru cei mai mari. Asta cu condiția să nu mai existe și alte surse de zaharuri simple în ziua respectivă.

Dar să nu uităm că majoritatea copiilor mănâncă și alte dulciuri, cele mai multe rafinate. Și atunci, poate că întrebarea corectă ar fi cât din zahărul rafinat pe care îl consumă copilul poate fi înlocuit cu miere?

Așadar gândiți-vă întotdeauna că atunci când adăugați miere în ceai sau lapte aduceți nu numai vitamine și minerale, ci și o cantitate de zahăr și caloriile aferente acestuia. Pentru a nu depăși cantitatea recomandată, asigurați-vă că cei mici înțeleg că au primit o gustare dulce și că nu vor mai cere și alte dulciuri mai târziu.

Mai mult, copiilor foarte mici nu ar trebui să le dăm miere deoarece aceasta poate conține spori de botulism. Pentru adulți și pentru copiii mai mari de 2 ani, cantitatea de spori de botulism ingerați nu reprezintă un pericol. Asta deoarece intestinul lor conține suficienți acizi pentru a face față cantității de toxine eliberate de această bacterie. Bebelușii însă nu dispun de acest mecanism de apărare, infecția cu botulism fiind în cazul lor mult mai probabilă.

Acest articol l-am scris pentru ziare.com. Click aici și citește articolul pe site!

Facebook Comments