Pentru că este o preocupare constantă a proaspetelor mămici, voi trata în continuare vastul subiect al dietei din perioada alăptării, de această dată cu o listă a alimentelor care trebuie consumate cu moderație sau chiar deloc. În sezonul rece, când apelăm mai rar la rezervele de fructe și legume proaspete pe care ni le oferă natura, există șanse mai mari să ne iasă în cale aceste tentații.

Să mâncăm pește cu precauție!

Am stabilit deja că peștele este minunat atât pentru noi, ca mămici, cât și pentru bebelușii pe care îi alăptăm, dar își păstrează efectele benefice câtă vreme respectăm anumite reguli.

Se recomandă să mâncăm câte 140 de grame de pește gras de două ori pe săptămână: macrou, sardine, somon, păstrăv, ton proaspăt sau congelat – nu din conservă, din cauza scăderii dramatice a conținutului de Omega-3.

Peștii care sunt contaminați cu metale grele în cea mai mare măsură ar trebui să se regăsească în meniul nostru maxim o dată pe săptămână: rechin, pește-spadă, marlin albastru și alb.

În cazul peştilor slabi, nu există o limită recomandată; aceştia pot fi consumaţi atât timp cât vă face plăcere, fiind o sursă foarte bună de proteine de calitate. Pentru a ne bucura din plin de aportul de vitamine (printre care şi prețioasa vitamină D), minerale şi acizi grași Omega-3, este ideal să pregătim peștele la cuptor, la aburi, pe grătar, dar nu prăjit.

Vezi aici Cum să mănânci sănătos atunci când alăptezi!

Să deschidem bine ochii la cofeină!

Cofeina nu este prezentă numai în cafea, ci și în ceai și ciocolată, în băuturile energizante și în unele medicamente pentru răceală și gripă.

O parte din confeina pe care o ingerăm se excretă în laptele matern: în consecință, poate agita bebelușii. De aceea, trebuie să limităm consumul băuturilor și al alimentelor pe bază de cofeină la maxim 300 mg/zi.

  • O ceașcă de cafea la filtru: 140 mg
  • O ceașcă de ness: 100 mg
  • O cană de ceai negru: 75 mg
  • 50 g de ciocolată: 50 mg

De evitat: Cola și băuturile energizante.

De preferat: ceaiurile de plante sau de fructe și apa minerală, eventual suc de fructe proaspat stors, sau smoothie îndoit cu apă (în limita a 150 ml/zi – aici atentie la aportul lor caloric).

Să alegem condimentele care le plac bebelușilor!

Da, subiectul este cât se poate de serios. Studiile au arătat că unii bebeluși mănâncă mai cu poftă după ce mama a consumat alimente condimentate cu piper, ghimbir, ardei iute sau usturoi. Să ne amintim că există popoare întregi care preferă preparatele extrem de iuți și își alăptează bebelușii fără a-și ajusta meniul.

Citește și: Cum introducem condimentele în alimentația bebelușilor!

Cert este că usturoiul și condimentele piperate modifică gustul laptelui, unii bebeluși vor aprecia noul gust, alții – dimpotrivă, deci cea mai bună soluție este să urmărim cum reacționează fiecare bebeluș în parte și să luăm în considerare reacțiile lor atunci când dăm aromă mâncării.

Fără alcool!

Nicio cantitate de alcool nu este considerată sigură pentru dezvoltarea normală a bebelușului. Le sfătuiesc pe toate mămicile care alăptează să se abțină de la consumul de alcool în primele luni după naștere (bebeluşii sub 3 luni metabolizează alcoolul de 2 ori mai încet decât un adult), chiar dacă concentraţia acestuia în lapte este relativ mică.

Cu timpul, putem estima orele la care va suge bebelușul următoarea dată, iar programul ne va permite să strecurăm în meniu câte un pahar de vin sau de bere, ținând cont de faptul că o porție de alcool se elimină din corp în 2-3 ore de la consum.

Nu s-au demonstrat probleme de dezvoltare ale copiilor în cazul consumului de băuturi alcoolice ocazional (2 ori/săptămână) şi limitat de către mama.

  • O porție de bere cu 5% alcool: 330 ml
  • O porție de vin: 150 ml
  • O porție de tărie: 40 ml

Important: Pomparea și aruncarea laptelui după consumul de alcool nu este de niciun ajutor; laptele este produs permanent, nu se stochează în sân.

Să ținem un jurnal de dietă!

Dacă bebelușul nu crește în greutate corespunzător, dacă se irită des la funduleț, dacă se modifică aspectul scaunelor sau dacă intră într-o stare de agitație după alăptare, este posibil să aibă o alergie sau intoleranță la unul dintre produsele din dieta mamei. Pentru a găsi răspunsul la această dilemă, se recomandă să ținem un jurnal de dietă în care să notăm în paralel simptomele celui mic.

Într-o astfel de situație, trebuie să ne consultăm cu medicul pediatru; va urma să scoatem din alimentație, cel puțin 2-3 săptămâni, alimentele pe care le bănuim că ar fi problematice.

Click aici și află cum poți îmbunătăți calitatea laptelui pentru bebe!

Cele mai frecvente alergii și intoleranțe sunt provocate de proteinele din laptele de vacă, nuci, alune și semințe, soia, gluten sau ouă.

Deviza noastră, a mămicilor, rămâne aceeași în 2018: Alături de cei mici, facem un pas mare către un stil de viață sănătos!

Tu ce îți dorești pentru tine și pentru bebelușul tău în noul an?

Facebook Comments