„Eu sunt mic și beau lăptic” nu este doar un refren hazliu, ci o vorbă cât se poate de înțeleaptă din repertoriul bebelușilor noștri. De fapt, dacă tot a venit rândul meu să mă pronunț, aș reformula puțin: „Eu sunt mic și beau numai lăptic”. Știați că cele mai importante organizații de sănătate din lume recomandă în primele 6 luni de viață exclusiv alăptarea sau hrănirea cu formule de lapte? Chiar de unul singur, laptele conține toți nutrienții necesari creșterii și dezvoltării optime. După vârsta de 6 luni, povestea se complică. În meniul celor mici își fac loc alimentele solide, dar și mai multe tipuri de lichide…

„Mami, îmi aduci un pahar cu apă, te rog?”

Nimeni nu s-ar supăra dacă după primul cuvânt rostit ar urma o rugăminte atât de bine articulată din partea copiilor noștri. Nu de alta, dar consumul de apă este de departe cea mai bună alegere pentru cei mici! Se recomandă să le oferim apă pe tot parcursul zilei, iar celor mai măricei, care deja se deplasează singuri, le putem lăsa paharul la îndemână. Da, vom prefera paharul, cănuța, cana cu pai, în detrimentul biberonului. Ce variante avem:

  • Apa îmbuteliată. Dar mai bine la sticlă, nu în recipient de plastic, și cât mai oligominerală, asta însemnând că are reziduu sec și o concentrație a mineralelor și a nitriților cât mai mică. Pentru că este microbiologic pură, poate fi consumată direct, fără fierbere. Oricum, prin fierbere ar crește prea mult concentrația mineralelor pentru capacitatea pe care o au rinichii bebelușilor.
  • Apa de la chiuvetă. O fierbem ca să ne asigurăm o dată în plus că nu e contaminată, chiar dacă este considerată potabilă. După ce s-a răcit, e ideală pentru consum.
Ora de ceai

Nu recomand introducerea ceaiului în meniul celor mici prea devreme, dar, daca va doriti neaparat, ar trebui indeplinite două condiții:

  • Să nu mai fie sugari (adică să aibă 1 an) Nu numai că nu au fost demonstrate beneficii ale consumului de ceai la sugari, dar acesta poate reduce absorbția fierului și a altor minerale. În plus, dacă stomacul se umple cu ceai, bebelușul poate ingera cantități mai mici de lapte matern sau formulă, care sunt cu adevărat nutritive pentru el.
  • Să fie ceai. Nu suc la sticlă greșit etichetat ca ceai. Nici praf, granule sau alte forme inovatoare. Nu trebuie să uităm că ceaiul este o băutură preparată prin infuzarea frunzelor uscate sau zdrobite ale plantelor, în apă clocotită. De asemenea, nu îndulcim ceaiul cu zahăr din cauză că, printre altele, crește și riscul apariției cariilor dentare.
  • Ocazional, copiii pot primi ceai în scop medicinal (de exemplu în cazul diareei), dar după ce vă sfătuiți cu medicul pediatru.
A bea sau a nu bea suc? Aceasta e întrebarea!
  • Categoric nu! Dacă ne referim la băuturile răcoritoare carbogazoase sau necarbonatate din comerț, indiferent de abundența fructelor de pe etichetă. Interdicția rămâne valabilă pentru oricine, la orice vârstă, din cauza cantității mari de zahăr adăugat, a aromelor și coloranților.
  • Și da, și nu. Cum vine asta? În ciuda aparențelor, sucul natural de fructe nu este considerat un înlocuitor al fructelor din cauză că nu conține fibre și este mult mai sărac în nutrienți decât fructul original. Dar, conform ghidurilor actuale, după vârsta de 1 an, copiii pot primi zilnic maximum 120-180 ml de suc de fructe fresh/ smoothie, diluat cu apă. Nu seara, înainte de culcare, pentru că îi agită din cauza conținutului de zahăr. Cu toate acestea, eu am luat decizia de a amâna cât mai mult timp posibil introducerea sucului în alimentația fetiței mele. Oricânt de natural și de proaspăt ar fi, în suc se regăsește o cantitate mare de zahăr rapid absorbabil, care solicită extrem de mult pancreasul. De exemplu, în 120 ml de suc de portocale, obținut prin stoarcerea a 2 portocale, se vor găsi 20-30 g de zaharuri (glucoză, fructoză, sucroză), și nimic din fibrele care fac din fructe o sursă sănătoasă de carbohidrați. În plus, aciditatea naturală a fructului duce în timp la erodarea smalțului dinților și la carii.

Să nu vă supărați dacă vă reamintesc că este 100% interzis să le dați celor mici o picătură, o linguriță, o lingură de cafea sau băuturi alcoolice, dar trebuie să îmi fac datoria.

Aștept cu drag comentariile voastre: Ce băuturi le-au plăcut cel mai mult copiilor voștri după diversificare?

Alături de cei mici, facem un pas mare către un stil de viață sănătos!

 

 

Facebook Comments