Am găsit de curând, în mediul online, câteva rânduri ale unui tânăr tătic, care m-au amuzat copios: spunea că, în realitate, „miracolul nașterii primului copil” ar echivala de fapt cu „spaima nașterii primului copil”. Inutil să menționez că exact așa arată și gândurile unei tinere mămici (fie ea și medic de meserie). Cred că și voi aveți aceeași percepție, poate mai des în perioada sarcinii, când orice nelămurire se poate transforma cu ușurință într-un serios motiv de îngrijorare.

Citește aici: 12 reguli de dietă pentru dezvoltarea normală a bebelușului

Unul dintre capitolele care ne sporesc nesiguranța este legat de alimentație: ce avem și ce nu avem voie să mâncăm. Pentru că brânzeturile sunt practic nelipsite dintr-o dietă echilibrată, vă propun să ne concentrăm asupra lor în acest articol dedicat regimului alimentar al gravidelor.

Ce tipuri de brânză ar trebui să evitați în timpul sarcinii

Primele nominalizate la această categorie vor fi brânzeturile moi cu mucegai alb, precum brie sau camembert. Nici brânzeturile de capră cu consistență cremoasă, cum ar fi chèvre, nu sunt recomandate. De asemenea, vă sfătuiesc să nu consumați nici brânzeturi moi cu mucegai albastru, de tip gorgonzola sau roquefort.

Cărui fapt se datorează aceste precauții? Brânzeturile moi sunt mai puțin acide decât sortimentele tari și rețin mai multă umiditate, ceea ce înseamnă că pot constitui un mediu ideal pentru dezvoltarea bacteriilor dăunătoare, printre care se numără și listeria. Infecția cu listeria, numită listerioză, se manifestă prin simptome asemănătoare gripei, prin infecții ale tractului urinar, diaree, confuzie și pierderea echilibrului. Este o afecțiune relativ rară în general, dar o treime dintre toate cazurile de listerioză apar în rândul viitoarelor mămici. O gravidă prezintă un risc de 20 de ori mai mare de a contacta listeria, în comparație cu alți adulți. De aceea, este important să fiți atente în timpul sarcinii – chiar și o formă ușoară a bolii poate provoca avort spontan, naștere prematură sau complicații în starea nou-născutului.

Click aici și află câteva trucuri alimentare pe care te poți baza în timpul sarcinii!

Există totuși o alternativă de a include în meniul gravidelor chiar și sortimentele de brânză menționate mai sus sau mâncăruri care le conțin: prin preparare termică. Așa dispar bacteriile nocive și puteți mânca fără rezerve. Important este să vă asigurați că brânza este gătită bine, până când devine fierbinte și scoate aburi câteva minute bune.

Brânzeturile pe care le puteți consuma în siguranță

Toate brânzeturile tari sunt permise în timpul sarcinii. Puteți consuma cașcaval, cheddar, parmezan, emmentaler, șvaițer, chiar dacă sunt preparate cu lapte nepasteurizat. Totuși, pentru siguranță, eu nu am consumat în timpul sarcinii decât produse pe care scria că sunt din lapte pasteurizat. Brânzeturile cu consistență dură nu conțin atât de multă apă ca brânzeturile moi, deci bacteriilor li se oferă mai puține condiții de dezvoltare.

În afară de brânzeturile cremoase maturate, cu mucegai, toate celelalte tipuri de brânză moale sunt binevenite în dieta gravidelor. Verificați înainte eticheta pentru a vă asigura că sunt fabricate din lapte pasteurizat. Brânzeturile moi recomandate în sarcină sunt:

  • brânza de vacă proaspătă (de tip cottage)
  • mozzarella
  • feta
  • crema de brânză tartinabilă
  • ricotta
  • halloumi
  • brânza de capră

Faceți alegeri cât mai sănătoase și bine documentate, conform principiului: „În timpul sarcinii, nu mâncăm cât doi, ci suntem sănătoși amândoi!”.

Care sunt brânzeturile de care vă este poftă cel mai des?

Facebook Comments