Bună, dragii mei!

Articolul de azi se adresează părinților și copiilor mai mărișori care știu deja puțină matematică și pot descifra etichetele ambalajelor.

Da, descifra, ați citit corect! Pentru că de multe ori lucrurile sunt atât de complicate și scrise cu litere atât de mici, încât pare că nu sunt adresate celor care le cumpără.

Așadar, astăzi vom vorbi despre etichetele alimentelor și mai ales despre tabelul cu valori nutriționale.

Una dintre primele recomandări pe care le fac pacienților mei atunci când îmi trec pragul din dorința de a slăbi este să mănânce cât mai puține alimente ambalate (echivalente cu alimente procesate). Eu îi sfătuiesc să consume cât mai multe alimente proaspete, neprocesate (legume, fructe, carne, ouă, lactate).

Click aici și află cât de important este să ținem cont de calorii în cazul celor mici!

Deși în general aceasta este o regulă bună, din păcate nu putem renunța în totalitate la aceste alimente ambalate. Unele dintre ele sunt chiar foarte importante (crackers, legume congelate sau la conservă, cereale integrale etc.). Ca să facem alegerea potrivită trebuie însă să citim cu atenție etichetele și să cumpărăm produsele care îndeplinesc anumite caracteristici.

Lista de ingrediente trebuie să fie scurtă și ușor de înțeles

Bineînțeles că începem întotdeauna cu data de expirare, apoi continuăm cu lista de ingrediente. Cu cât lista de ingrediente este mai lungă și mai greu de înțeles, cu atât este mai nesănătos acel produs. La pâinea ambalată, spre exemplu, ar trebui să avem doar apă, sare, drojdie, făină, semințe și poate puțin zahăr.

Apropo de zahăr, căutați-l cu atenție pe lista de ingrediente întrucât poate apărea în alimente la care nici nu vă așteptați (muștar, conserve) și se poate ascunde sub numeroase denumiri.

Descoperă 36 de nume sub care se ascunde zahărul!

După ce am ales alimentul care are cât mai puține ingrediente necunoscute/nesănătoase, ne orientăm către tabelul cu valori nutriționale să vedem cât putem consuma. În general tabelul conține informații pentru 100 g de produs dar porția recomandată nu este întotdeauna de 100 g!

eticheteleSpre exemplu, în cazul cerealelor, etichetele prezintă pe rând caloriile și procentele de grăsimi/glucide/ fibre/proteine pe 100 g, pe porția recomandată (de obicei 30-40 g ) și pe porția de cereale cu lapte. Ca să putem calcula e important să respectăm cantitățile recomandate.

De exemplu 30 g cereale și 125 ml lapte ne vor aduce 173 kcalorii. Dacă vom consuma însă 50 g cereale cu 250 ml lapte trebuie să calculăm separat caloriile din cereale și pe cele din lapte și să le adunăm.

Pentru a calcula caloriile trebuie respectate porțiile

Pe unele etichete apare lângă porția recomandată și cât reprezintă aceasta, procentual, din necesarul zilnic de calorii. Atenție însă că în majoritatea cazurilor necesarul zilnic este considerat 2000 Calorii, valoare reală pentru un bărbat adult, activ, nicidecum pentru un copil!

În afară de numărul de calorii pe porție este important să alegem alimente cu un procent cât mai mic de grăsimi saturate, fără grăsimi trans și cu o cantitate mică de zaharuri. Aici intră zahărul obișnuit dar și alte tipuri de glucide cu absorbție rapidă. Consumate în exces, acestea duc la creștere în greutate, diabet și alte probleme de sănătate.

Ideal este să consumăm alimente proaspete cât mai variate

În ceea ce privește tabelul cu micronutrienți, adică vitamine și minerale, lucrurile devin și mai complicate pentru că sunt iarăși raportate la 2000 de Calorii. De aceea nu vă recomand să vă bazați pe aportul de vitamine și minerale din alimente procesate. Acestea sunt îmbogățite cu vitamine în procesul de fabricație, nu le conțin în mod natural. Este de preferat să consumați alimente proaspete cât mai variate.

eticheteleEu mă folosesc de aceste tabele nutriționale mai ales în cazul consumului de dulciuri, pentru a încerca să le explic pacienților că o ciocolată este echivalentă caloric cu un prânz compus din carne, orez și salată dar că nutrițional aduce foarte mult zahăr și foarte puține proteine și fibre.

Click aici și află cum să alegi cerealele pentru copilul tău!

O altă utilizare este atunci când discutăm despre opțiuni pentru gustare. Deși de cele mai multe ori recomand fructele și nucile, uneori pacienții vor să ronțăie ceva sărat sau dulce. Atunci le explic că pot alege ce doresc dar trebuie să își calculeze porția pentru a se încadra în 100 de calorii. Adică pot mânca spre exemplu 20 g de ciocolată cu lapte care are 545 de Calorii pe 100 g.

Sper să vă fie de folos explicațiile mele, să fie ușor de înțeles și nu ezitați să îmi scrieți dacă aveți întrebări. Și nu uitați că un copil bine hrănit e un copil fericit!

Facebook Comments