După principiul că ceea ce e sănătos este de cele mai multe ori lipsit de gust, unii părinți tratează mâncarea de bebeluș ca pe sora mai mică a „mâncării de spital”. De cealaltă parte a mesei se află părinții care, din momentul diversificării, sunt fericiți că pot să își împartă mâncarea cu cei mici. Aș vrea să vă povestesc despre alegerile pe care le-am făcut pentru fetița mea de 1 an și 6 luni, după ce m-am sfătuit prietenește cu câteva studii de specialitate.

„Te iubesc ca… ierburile aromatice în bucate”

Știu că poate fi descurajant să începem cu o interdicție, dar vă promit că vom ajunge imediat și la partea delicioasă. În primul rând, mi-aș dori ca toți părinții să înțeleagă că aportul de sare nu este necesar în alimentația copiilor, cel puțin până la împlinirea vârstei de 2 ani. Sugarii sub 1 an ar trebui să consume maximum 1 g de sare pe zi, iar acesta se obține foarte ușor din laptele de sân sau din formulă. Copiii cu vârste de 1-3 ani au nevoie de 2 g de sare pe zi, pe care le primesc din produsele de panificație, lactate și brânzeturi. Imaginați-vă ca rinichii lor sunt încă insuficient dezvoltați pentru a procesa cantități mai mari, care în timp ar putea cauza hipertensiune și alte probleme de sănătate. Interdicția se prelungește și asupra amestecurilor de condimente și a sosurilor din comerț, din cauză că au un procent important de sare. Din același motiv, nu sunt recomandați nici pufuleții, covrigeii, pateurile sau alte gustări nesănătoase.

În ultima vreme, s-au înmulțit ghivecele cu plante aromatice din casele noastre, iar acest trend este cu siguranță și pe gustul celor mici. Haideți să ne împrietenim cu mirodeniile, pentru că aroma lor îi va determina să mănânce cu plăcere, oferindu-le în același timp micronutrienți importanți, vitamine și minerale. Astăzi vă prezint un cvartet delicios:

  1. Cimbrul. Este unul dintre cele mai parfumate condimente folosite în gastronomie și se împacă foarte bine cu preparatele din carne, cartofi sau ciuperci. Este o idee minunată să presărați puțin cimbru și în porția de iaurt a celui mic.
  2. Pătrunjelul. Știați că conţine mai multă vitamina C decât citricele? Plus vitaminele A, B1, B2, B3, B5, B6, B9, K şi E. Deci nu există niciun motiv pentru care să lipsească din supele de legume.
  3. Busuiocul. Este una dintre plantele aromatice care dau farmec bucătăriei mediteraneene, de aceea propun să îl asociem cu brânzeturi, paste și cu carne de pui.
  4. Tarhonul. Are un gust puțin amărui și picant dar, folosit într-o cantitate mică, va îmbogăți gustul supei de curcan sau al piureurilor de legume (morcov, cartofi sau mazăre).
Dulce ca mierea? Nu neapărat!

Fără nicio rezervă, și zahărului îi voi lipi aceeași etichetă pe care a primit-o sarea: nerecomandat pentru cei mici. E principalul vinovat pentru apariția cariilor, iar în timp poate duce la obezitate. Același statut îl au și alți îndulcitori, precum siropurile de agave și de arțar, dar și mierea, care este strict interzisă pentru copiii mai mici de 1 an. Există riscul să conțină spori de Clostridium botulinum, care cauzează botulismul. Nici după vârsta de 1 an nu vă recomand să adăugați miere în preparatele pentru copii. În schimb, fructele cu gust bun și dulce, precum banana (pasată cu furculița), stafidele sau curmalele, vor înlocui cu succes zahărul și îndulcitorii. Să ținem însă cont că nu este indicat să le oferim frecvent copiilor alimente dulci (ca desert sau ca recompensă). Obezitatea infantilă este un pericol real, să nu neglijăm faptul că cei mici pot cădea în capcana periculoasă a obiceiurilor și preferințelor alimentare dăunătoare care îi vor însoți mai târziu în viața de adulți.

Eu m-am consultat cu două surse de încredere, pe care vi le recomand și vouă: Ghidul de prevenție „Stilul de viață sănătos și alte intervenții preventive prioritare pentru boli netransmisibile, în asistența medicală primară” (Ministerul Sănătății, România, 2016) și articolul Salt: the facts.

Voi ce trucuri folosiți pentru a prepara mese delicioase și sănătoase pentru copii? 

Alături de cei mici, facem un pas mare către un stil de viață sănătos!

 

Facebook Comments