Laptele pe care îl oferim copiilor noștri prin alăptare poate fi considerat un aliment-minune: conține mai mult de 200 de substanțe nutritive! Aproape în mod miraculos, compoziția laptelui de sân se modifică de la supt la supt, de la zi la zi, de la lună la lună și… chiar în timpul unei sesiuni de alăptare, în funcție de necesitățile bebelușului.

Cum influențează dieta mamei compoziția laptelui?

În principiu, majoritatea femeilor pot mânca orice ce le place în perioada alăptării, fără să existe consecințe nedorite asupra celui mic. Dieta mamei nu influențează major compoziția laptelui. Studiile au demonstrat că laptele își păstrează substanțele hrănitoare chiar în condiții extreme, când vorbim despre mamele mai puțin norocoase, care provin din țări extrem de sărace și care au o dietă bazată cu precădere pe orez sau sorg. Rar au parte de alimente hrănitoare precum legumele sau carnea, dar reușesc să își alăpteze cu succes copiii. În aceste cazuri, organismul lor este cel care are de suferit, fiind privat de substanțele nutritive care îmbogățesc formula laptelui spre binele bebelușului.

Trebuie să punctăm că laptele este secretat de glanda mamară și provine din sângele mamei. Alimentele despre care spunem în mod tradițional că „balonează”, precum fasolea boabe, conopida sau varza, nu pot afecta copilul. Mama suferă de meteorism abdominal din cauza descompunerii în intestin a glucidelor pe care le conțin aceste alimente, dar glucidele rămân în intestinele mamei, nu se absorb, nu ajung în sânge, deci nici în lapte.

Deși în principiu nu există alimente interzise în timpul alăptării, pot apărea și situații speciale. Dacă observăm că după ce consumam un anumit aliment, copilul nu se simte bine în repetate rânduri, îl putem scoate din dietă timp de 2-3 săptămâni, pentru a observa dacă simptomele se ameliorează sau dispar. Li se întâmplă bebelușilor cu alergii sau intoleranțe la anumite alimente, cum ar fi proteina din laptele de vacă, peștele, nucile sau soia, dar fiecare caz trebuie evaluat individual de medicul pediatru sau alergolog.

Click aici și află de ce plâng bebelușii sănătoși!

Ce conține o dietă zilnică, sănătoasă, a unei femei care alăptează?

Cel putin 5 porții de legume și de fructe. Pot fi gătite, proaspete sau congelate, deshidratate sau sub formă de compot neîndulcit. Ideal ar fi să facem alegeri cât mai variate și cât mai divers colorate, după cum spune și expresia „curcubeu în farfurie”. Aportul de vitamine și minerale din fructe și legume funcționează ca un adevărat combustibil pentru organismul obosit al mamei în primele luni petrecute alături de bebeluș.

Produse făinoase. Pâinea și pastele integrale, cartofii, orezul brun și cerealele integrale sunt binevenite în meniul mamei. Astfel, ne asigurăm că primim energie din plin, dar și fibrele care ajută la reglarea tranzitului intestinal, în condițiile în care, după naștere, multe femei se confruntă cu constipația și cu apariția hemoroizilor.

Proteine. Sursele recomandate de proteine sunt carnea slabă de pui sau de curcan. De două ori pe săptămână, trebuie să consumăm pește, datorită acizilor grași esențiali omega 3, iar una dintre porții trebuie să conțină pește gras: somon, sardine, ton. Carnea roșie (vită slabă, ficat), care ne aduce beneficii datorită conținutului important de fier, trebuie inclusă în meniu o dată – de două ori pe săptămână.

Produse lactate. Laptele și iaurturile simple, semidegresate, brânzicile gen „cottage” sunt surse minunate de calciu și proteine.

Apă din belșug. Hidratarea este esențială mereu, dar un avem voie să o neglijăm deloc în perioada alăptării. Trebuie să avem permanent apă sau lapte la îndemână, mai ales în timpul lungilor sesiuni de alăptare, care se pot prelungi și cu un somn bun.

Nu ne abatem de la misiunea noastră, în niciun context: Alături de cei mici, facem un pas mare către un stil de viață sănătos!

Ție de ce alimente îți este cea mai mare poftă în perioada alăptării ?

Facebook Comments