Deşi a început oficial toamna, temperaturile ridicate de afară ne duc încă cu gândul la vară, la mare, la distracţie. Iar în acest peisaj relaxat un pahar de suc colorat şi răcoritor pare că se potriveşte la fix. Ştim cu toţii că sucurile carbogazoase nu sunt bune aşa că ne îndreptăm către cele naturale, dar facem oare o alegere mai bună? Este bine să consumăm sucuri şi mai ales să le introducem în alimentaţia copiilor noştri? Au beneficii pentru sănătate sau sunt doar o mare păcăleală?

Pentru început cred că e important să lămurim de ce este importantă hidratarea în cazul copiilor. Aceştia nu percep senzaţia de sete la fel de acut ca adulţii şi au tendinţa de a uita să bea apă, mai ales când afară e cald şi frumos şi ai atâtea jocuri de încercat. Ca şi în cazul adulţilor, hidratarea e importantă pentru eliminarea toxinelor rezultate în urmă digestiei, pentru favorizarea tranzitului intestinal, menţinerea volumului normal de sânge, controlarea temperaturii corporale şi menţinerea intactă a membranelor.

De câte lichide avem nevoie pe zi?

Asta depinde foarte mult de vârstă, nivel de activitate, temperatura de afară, greutate corporală. În medie, cam aşa:
-1-3 ani: 800 ml
-4-8 ani: 1200 ml
-9-13 ani:1500-1600 ml

Cum facem că cel mic să bea apă înainte de a apărea deshidratarea?

Ne asigurăm că are întotdeauna la îndemână o sticluţa haioasă şi uşor de utilizat în care să îi punem apă. Da, apă, pentru că de ea avem nevoie de fapt, nu de zahăr sau conservanţi.

Dacă avem de-a face cu mofturoşi putem aroma apa adăugând câteva frunzuliţe de mentă sau câteva felii din fructele preferate (zmeură, căpşuni, portocale) sau 100 ml dintr-un suc proaspăt, concentrat (piersici date prin blender de exemplu).

Ne putem folosi şi de alte ajutoare pentru hidratare. Un pahar cu lapte sau cu iaurt simplu de băut sunt binevenite pe post de gustare răcoritoare.

Nu în ultimul rând, putem înlocui hidratarea cu mâncarea. Da, chiar aşa! Majoritatea fructelor şi legumelor conţin 80-90% apă. Ce poate fi mai delicios decât să muşti dintr-o piersică zemoasă sau dintr-o bucăţică de pepene? În acest fel aducem în organism mai mult decât apă: avem vitamine şi minerale şi multe fibre. Atenţie însă la cantitate pentru că fructele au şi zahăr care chiar dacă este natural poate fi periculos dacă este consumat într-o cantitate prea mare.

Şi dacă tot vrem să facem o excepţie şi să bem un suc, cel mai bine este să îl facem în casă. Aveţi mare grijă la sucurile “naturale” din comerţ. De multe ori acestea conţin mult zahăr adăugat, coloranţi şi alte arome artificiale.

Acasă putem controla mai atent cum preparam sucul şi mai ales ce punem în el. Iar combinaţiile de fructe şi legume (portocală cu morcov sau măr verde cu spanac spre exemplu) ne aduc un plus de fibre şi o cantitate redusă de zahăr. Acest răsfăţ este însă o gustare, nicidecum echivalentul unui pahar cu apă, şi trebuie tratat că atare. Adică folosit cu măsură şi savurat pe îndelete.

Aşadar, cei mici au nevoie de hidratare pentru a creşte şi pentru a fi sănătoşi. Ajută-i să se obişnuiască să bea apă şi fii un exemplu pentru ei în alegerile pe care le faci.

Şi nu uita că un copil bine hrănit este un copil fericit!

Facebook Comments