Proverbialele pofte de acru, dulce sau sărat nu le ocolesc pe majoritatea femeilor însărcinate; de fapt, ne confruntăm cu o creștere a apetitului în general. În plus, auzim pe toate vocile celebrul refren „Acum trebuie să mănânci pentru doi”. Nu ceda însă tentației de a pune semnul egal între supraalimentare și o sarcină sănătoasă! Consecințele pot fi dintre cele mai neplăcute atât pentru tine, cât și pentru bebelușul tău.

Câte kilograme este normal să acumulezi când ești însărcinată?

De la o femeie cu greutate normală se așteaptă o creștere în greutate între 11 și 16 kilograme pe tot parcursul sarcinii, conform experților de la American Institute of Medicine. Normele pe care le-au stabilit sunt recunoscute și aplicate actualmente de majoritatea organizațiilor medicale din lume. În decursul primului trimestru de sarcină, ritmul creșterii ponderale se situează între 0,5 și 2 kilograme. În cel de-al doilea și al treilea trimestru între 0,36 și 0,45 kilograme pe săptămână, putând ajunge până la sfârșitul trimestrului 3 la o creștere ponderală de aproximativ 10 kg peste cele din trimestrul întâi.

Specialiștii ne sfătuiesc să mâncăm în primul trimestru puțin mai mult decât am mânca de obicei și să creștem apoi treptat aportul caloric zilnic, ajungând la 500 Calorii abia în ultimele săptămâni de sarcină.

500 Calorii înseamnă:

  • un mic dejun consistent: 200 g mere/piersici/portocale, 150 g iaurt, sandviș făcut cu 50 g pâine integrală, 50 g telemea de vacă și 100 g ardei
  • o masă de prânz: 150 g piept de curcan, 200 g cartofi natur și o salată de varză proaspătă preparată cu 1 linguriță de ulei
  • doar 100 g napolitane cu ciocolată.

Adaosul caloric care depășește limitele recomandate se transformă automat într-un surplus de kilograme care nu numai că nu îți este de ajutor ție și bebelușului tău dar, conform studiilor statistice, crește incidența problemelor și complicațiilor pe termen scurt, mediu și lung.

Sarcina și nașterea se îngreunează

Din păcate, prima dintre consecințele dramatice ale creșterii ponderale excesive a viitoarei mămici poate fi pierderea sarcinii la un termen mai mare de 20 de săptămâni. Lista riscurilor continuă cu probabilitatea unei nașteri premature și cu imposibilitatea nașterii naturale, caz în care se impune operația cezariană chiar în situațiile în care această intervenție nu era inițial recomandată. De asemenea, bebelușul unei mame supraponderale sau obeze poate cântări mai mult de 4 kilograme la venirea pe lume, ceea ce îl expune riscului de traumatism în timpul nașterii.

Pericolele pentru bebeluș nu se opresc aici

Trebuie luată în calcul eventualitatea ca nou-născutul să sufere de icter mai pronunțat, de convulsii și accese de hipoglicemie, care îi pot induce coma. Toate aceste complicații stau la baza cazurilor de mortalitate neonatală (adică survenită imediat după naștere), care sunt mai des întâlnite printre copiii născuți de mame care au adăugat excesiv în greutate în timpul sarcinii decât printre copiii ale căror mame și-au menținut greutatea în limitele recomandate. Copiii care cântăresc mai mult la naștere se confruntă cu probabilitatea de a avea o greutate excesivă pe toată durata copilăriei. Voi menționa aici riscul crescut de diabet și de astm bronșic, dar bolile asociate obezității sunt mult mai numeroase.

Kilogramele în plus înseamnă probleme suplimentare pentru proaspăta mămică

Inevitabil, cu cât acumulezi mai multe kilograme în timpul sarcinii, cu atât îți va fi mai greu să slăbești după naștere, revenind la o formă sănătoasă. De asemenea, greutatea excesivă sporește semnificativ riscul de apariție a diabetului gestațional și a hipertensiunii arteriale în timpul următoarei sarcini. Totodată, dacă nu mai planifici o altă sarcină în viitor și nu te desparți de surplusul de kilograme cu care ai rămas după naștere, riști să te îmbolnăvești de diabet de tip 2, de hipertensiune arterială sau de boli cardiovasculare.

Niciunul dintre aceste avertismente nu a apărut ca să ne sperie, nici ca să ne țină departe de micile plăceri culinare ale vieții. Rolul lor este acela de a ne informa corect și de a preveni excesele de orice fel.

Până la următorul articol, nu uita: „În timpul sarcinii, nu mâncăm cât doi, ci suntem sănătoși amândoi!”.

Facebook Comments