Voi începe abrupt acest articol pe care îl scriu cu mai puțin de o săptămână înainte de Paște, cu răspunsul la cea mai arzătoare curiozitate din această perioadă legată de produsele animale. Dragile mele, puteți mânca ouăle roșii pe care le ciocniți cu cei dragi cu ocazia sărbătorii pascale 😊.

Pentru că nu numai sortimentele de carne, dar și sursele din care provine aceasta și modul de preparare impun anumite reguli și măsuri preventive, voi detalia în continuare tot ceea ce trebuie să știi ca să te alimentezi corect și gustos. Din proprie experiență, știu cât este de important ca mâncarea din timpul sarcinii să aibă o aromă proaspătă și ademenitoare.

Ouăle

În primul rând, asigură-te că ouăle pe care le consumi provin de la producători avizați și au toate atestatele de calitate în vigoare. De preferat, alege-le pe cele cu certificări bio, de la găini crescute la sol. Nu cumpăra ouă din piață sau de la cei care vând pe lângă piețe, chiar dacă sunt însoțite de promisiunea că vin de la găini crescute în curte, pentru că nu poți verifica perioada de valabilitate și nici dacă sunt conforme cu standardele de siguranță alimentară.

În al doilea rând, evită preparatele cu ouă crude sau ouăle moi dacă nu cunoști proveniența lor (la restaurant, de exemplu), dar poți mânca cu încredere ouă fierte tari, pentru că un albuș și un gălbenuș solid nu te expun la riscul îmbolnăvirii cu salmonella. Intoxicația cu salmonella este puțin probabil să dăuneze copilului, dar îți poate da ție un atac sever de diaree și vărsături.
În privința ouălor de rață, gâscă și sau prepeliță, alege întotdeauna variantele bine gătite.

Carnea de pui, porc, vită sau miel

Dacă tu ești cea care gătește, spală cu atenție toate suprafețele și ustensilele după prepararea cărnii crude, pentru a evita răspândirea unor bacterii dăunătoare. Spală-te și usucă-te pe mâini după atingerea sau manipularea cărnii crude. Dacă ceilalți membri ai familiei gătesc, amintește-le aceste reguli elementare de igienă. În privința restaurantelor, alege întotdeauna locuri cunoscute și sigure.

Află și de ce brânzeturi să te ferești atunci când ești însărcinată!

Indiferent de metoda de preparare aleasă (la aburi, în cuptor, pe grătar), carnea pe care o consumi în timpul sarcinii trebuie să fie bine gătită, să nu existe fibre roz sau urme de sânge (atenție la pulpele de pasăre sau la bucățile mai groase). Regula se aplică inclusiv în cazul burgerilor, care de obicei se recomandă să fie rare sau medium rare pentru o aromă mai puternică, chiftelelor, mititeilor.

Toxoplasmoza este o infecție provocată de un parazit care se găsește în carnea crudă și nepreparată, în laptele de capră nepasteurizat, în sol sau în apa netratată și poate fi transmisă inclusiv de pisici. În timpul sarcinii, această infecție poate dăuna bebelușului. Din păcate, adesea nu are simptome, dar de obicei, pe parcursul sarcinii, se urmăresc anticorpii anti-toxoplasma, prin testul TORCH, pe care ginecologul îl recomandă.

Mezelurile

O precauție specială se impune în cazul multor sortimente de salam, prosciutto, chorizo sau pepperoni, care nu sunt gătite, ci doar afumate, maturate și uscate la rece, ceea ce înseamnă că există riscul să conțină paraziți care produc toxoplasmoză. Verifică întotdeauna etichetele. Poți reduce orice risc congelând la domiciliu, timp de patru zile înainte de consum, aceste tipuri de carne, pentru că astfel sunt uciși paraziții. Dacă intenționezi să prepari termic carnea – de exemplu, să pui pepperoni pe pizza – nu mai este nevoie să îl păstrezi mai întâi la congelator. Dacă mănânci într-un restaurant mezeluri crud uscate, este posibil să nu fi fost congelate anterior, de aceea întreabă personalul sau evită aceste aperitive.

În orice caz, îți recomand să consumi mezeluri cel mult ocazional, din cauză că sunt foarte bogate în grăsimi nocive, conțin conservanți sau amelioratori de aromă și nu sunt marca unei alimentații sănătoase.

Produsele din carne care trebuie evitate în timpul sarcinii

  • Carnea crudă sau insuficient gătită, din cauza riscului de toxoplasmoză.
  • Ficatul sau produsele care conțin ficat, cum ar fi pateul de ficat sau cârnații, din cauză că pot conține o doză mare de vitamina A, care este dăunătoare pentru bebeluș.
  • Vânatul, din cauză că poate conține niveluri ridicate de plumb.

Bucură-te de sarcină făcând întotdeauna alegeri sigure și moderate, pe principiul „În timpul sarcinii nu mâncăm cât doi, ci suntem sănătoși amândoi!”.

Facebook Comments