În zilele noastre utilizarea suplimentelor de toate felurilor este foarte populară în rândul adulților și din ce în ce mai frecvent și în rândul copiilor.

Întrebarea este: sunt necesare aceste suplimente? Aduc vreun beneficiu real sau dimpotrivă?

Răspunsul scurt la această întrebare este „Nu”. Copiii sănătoși cu o alimentație variată nu au nevoie de vitamine sau minerale pentru că și le aduc din ceea ce mănâncă.

Alimentația variată înseamnă că aceasta conține:

 -lapte și produse lactate (semidegresate pentru copiii peste 3 ani);

-fructe și legume, mai ales din cele cu frunze închise la culoare;

-carne,peste, ouă;

-cereale integrale.

Pentru că nu toți copiii consumă însă toate aceste categorii de alimente este posibil ca unii dintre ei să aibă nevoie de suplimente.

  1. Copiii care nu mănâncă alimente proaspete, gătite în casă ci mai degrabă fast food sau semipreparate.

Dacă și micuțul tău alege să mănânce mai mult alimente de tip fast food sau semipreparate click aici sa vezi ce soluție am pentru tine.

  1. Copiii care mănâncă foarte puține alimente sau cantități foarte mici.
  2. Copiii cu boli cronice cum sunt astmul bronșic sau afecțiuni digestive mai ales dacă au și tratamente pentru acestea.
  3. Copiii vegetarieni sau vegani sau cei care urmează diete speciale pentru anumite patologii.
  4. Copiii care beau multe băuturi acidulate, care interferă cu absorbția vitaminelor și mineralelor.
  5. Copiii cu anumite alergii alimentare.

Care sunt totuși vitaminele esențiale pentru copii?

-Vitamina A – esențială pentru creștere și dezvoltare, ochi, piele și sistem imunitar sănătoase. Surse bune sunt lactatele, ouăle, legume portocalii-morcov, dovlec, cartof dulce.

-Vitaminale B – estențiale pentru metabolismul bazal, sistemul nervos și sistemul circulator. Se găsesc în carne, pește, oleaginoase, lactate, leguminoase.

-Vitamina C – pentru mușchi și piele sănătoase. Se găsește în citrice, căpșuni, kiwi, roșii și legume verzi ca brocoli.

-Vitamina D este esențială pentru oase și dinți sănătoși. Surse bune sunt peștele gras ca somonul sau macroul și bineînțeles expunerea la soare. Din păcate însă produsele de protecție solară cu spf 50+ împiedică sinteza vitaminei D în sezonul cald, iar în sezonul rece expunerea la soare este insuficientă. Din acest motiv mulți copii au deficit de vitamina D și, prin urmare, au nevoie de suplimentare. Cea mai bună variantă este administrarea de vitamina D sub formă de picături.

-Calciul – împreună cu vitamina D, esențial pentru oase puternice. Îl găsim în lactate, tofu.

-Fierul – esențial pentru bună funcționare a celulelor roșii. Sursele sunt carnea roșie, spanacul, leguminoasele și prunele.

Deși nu intră în categoria viamine și minerale, acizii grași omega 3 și fibrele sunt absolut esențiale pentru copii.

Omega 3 se găsește în peștele gras, nuci și semințe dar pentru că necesarul este destul de mare (0,7-1 g/zi) uneori poate fi necesară suplimentarea. Există uleiuri bogate în omega 3, cu gust neutru, care pot fi folosite cu succes în salate.

Pentru fibre, cel mai bine este să alegem legume și fructe care pot fi consumate cu tot cu coajă (mere, pere, prune) și să ne asigurăm că cel mic bea suficientă apă astfel încât acestea să își poată face treaba.

Dacă în cazul vitaminelor hidrosolubile excesul se elimină urinar, cele liposolubile (ADEK) pot forma depozite și pot deveni toxice. Același lucru se poate întâmpla în cazul fierului. Deci putem avea și prea multe vitamine, nu numai prea puține.

Un alt lucru care mai trebuie luat în seamă este faptul ca vitaminele și mineralele nu sunt supuse acelorași rigori ca medicamentele înainte de a ajunge la raft. Astfel ele pot conține mai mult sau mai puțin decât ce scrie pe etichetă, sau pot conține multe alte lucruri care nu apar pe etichetă.

Dacă totuși cel mic este predispus sau are deja anumite carențe asigurați-vă că optați pentru un complex de vitamine care nu are mai mult de 100% din doza zilnică recomandată pentru vârstă și sex. Pentru că multivitaminele pentru copii sunt de obicei sub forma gumată asigurați-vă că le păstrați într-un loc sigur, astfel încât cel mic să nu fie tentat să consume o cantitate prea mare.

Rețineți așadar că varietatea este cea mai importantă pentru asigurarea unui nivel optim de vitamine și minerale, nu cantitatea! Și că niciun supliment din lume nu înlocuiește o alimentație sănătoasă.

Și nu uitați: un copil bine hrănit e un copil fericit!

Facebook Comments