Una dintre problemele cu care se confruntă cel mai des părinții care îmi trec pragul este lipsa de varietate în alimentația celor mici. Asta indiferent de greutatea acestora. Cred că avem cu toții prin preajmă un copil pretențios la mâncare sau am fost chiar noi unul. De ce e asta o problemă, vă întrebați?

Răspunsul evident e că, atunci când mâncăm foarte puține lucruri, este mai greu să ne aducem toate vitaminele, mineralele și celelalte substanțe de care organismul are nevoie pentru a fi sănătos și, în cazul copiilor, pentru a crește și a se dezvolta.

Lucrurile însă nu se opresc aici, ci tind să creeze un cerc vicios: în lipsa varietății, copiii vor deveni cu timpul și mai pretențioși. De obicei cei mici au anumite preferințe chiar de la diversificare. Sau pot să renunțe la vârsta de 1-2 ani să mai mănânce alimente pe care le mâncau cu poftă înainte.

Părinții devin speriați că cei mici nu mănâncă suficient și încep să le ofere doar alimentele pe care aceștia le acceptă, în speranța că la un moment dat gusturile celor mici se vor schimba. Nefiind însă expuși la alte alimente, șansele ca acest lucru să se întâmple sunt extrem de mici. Și dacă nici părinții nu au o alimentație prea variată, atunci ce așteptări să avem de la copii?

Nu mă înțelegeți greșit! Nu consider că trebuie să mâncăm absolut toate alimentele existente pe pământ, nici mie nu îmi plac anumite legume sau anumite tipuri de carne, spre exemplu. Dar am întâlnit copii care nu mâncau nicio legumă și doar unu-două feluri de fructe. Despre genul acesta de alimentație vorbesc când spun că lipsa de varietate e o problemă.

Click aici și află cum să îl faci pe cel mic să iubească legumele!

Păi și atunci, cât de variat e suficient de variat?

Ce înseamnă să mâncăm variat și cum facem asta

Dacă un copil mănâncă același lucru în fiecare zi, cred că e o mică problemă. Probabil că 2-3 zile pe săptămână e ok să mănânce același fel de mâncare. Iar în total să existe cel puțin 20 de feluri de mâncare pe care să le accepte și pe care să le puteți include în meniul săptămânal. De fapt, alcătuirea unui meniu săptămânal e unul dintre secretele la care puteți apela pentru a crește varietatea de alimente pe care le mănâncă familia dumneavoastră.

Secretul nr. 1: Alegeți-vă o zi pe săptămână, un weekend sau oricând considerați, în care să discutați despre ce ar vrea toți membrii familiei să mănânce în săptămâna următoare. Faceți apoi un meniu pe zile în care să includeți un fel principal și cel puțin un fel nou pentru fiecare membru al familiei. În funcție de asta vă puteți face apoi și lista de cumpărături. În acest fel vă va fi mai ușor să vă organizați știind exact ce și când să gătiți.

Secretul nr. 2: O altă soluție este ca atunci când luați masa în familie să puneți mâncarea în boluri mari sau pe platouri în mijlocul mesei și fiecare poate să își pună în farfurie din fiecare. Aveți grijă să aveți cel puțin două farfurii cu legume, una cu carbohidrați (paste, cartofi, orez, mămăligă, fasole etc.) și una cu proteine (carne, pește, lactate, ouă). Stabiliți regula că fiecare trebuie să guste din toate, fie și doar o linguriță. În acest fel, cei mici nu se vor mai simți intimidați de cantitate. E posibil să li se pară chiar amuzant să mănânce doar un bob de mazăre sau un bețișor de morcov.

Secretul nr. 3: În același timp, aveți grijă să nu mănânce prea mult din alimentele preferate, mărimea porției este foarte importantă pentru o greutate normală. Spre exemplu, spuneți-i celui mic că poate mânca maximum o lingură/o paletă din fiecare.

Click aici și află care sunt porțiile potrivite pentru copii!

Și dacă tot am vorbit despre varietate, m-am gândit să vă dau și o rețetă care să îi dea gata chiar și pe cei mai mici mofturoși. Am observat că peștele nu se află printre alimentele preferate ale copiilor, așa că o rețetă care să îl facă acceptabil cred că e binevenită.

Chifteluțe de cod

Ingrediente pentru 4-5 porții
  • 300 g cod (sau alt pește alb fără oase)
  • 50 grame pesmet
  • 1 ou
  • 30 g parmezan ras
  • o jumătate de ceapă
  • un cățel mic de usturoi
  • 3-4 fire de pătrunjel
  • sare, piper
Preparare

Se pun toate ingredientele în robot și se mărunțesc bine până se obține un fel de pastă lipicioasă.

Se formează chifteluțe care se pot rumeni 2-3 minute pe fiecare parte într-o tigaie neaderentă unsă cu ulei. O altă variantă este să le punem la cuptor pe hârtie de copt timp de 20 minute.

Sunt delicioase cu un sos de iaurt cu usturoi și cu niște legume fierte, la alegere.

Poftă bună și nu uitați că un copil bine hrănit e un copil fericit!

Facebook Comments