O dată cu terminarea vacanței și reîntoarcerea la școală programul de mese al celor mici se modifică, iar micul dejun este înlocuit cu deja celebrele “cereale cu lapte”. Acest mic dejun este popular în rândul copiilor și al părinților pentru că este rapid, ieftin și gustos și pentru că atât cerealele, cât și laptele sunt alimente sănătoase, recomandate de medici pentru alimentația celor mici.

Lucrurile nu sunt însă atât de simple, pentru că varietatea de sortimente disponibile face destul de dificilă alegerea pentru orice părinte atent la detalii.

Dacă îi întrebăm pe cei mici ce fel de cereale vor, răspunsul lor va fi cel mai probabil un sortiment cu ciocolată. Însă dacă vrem să obținem o variantă mai sănătoasă, poate că e bine să ne documentăm înainte și să le oferim 2-3 variante dintre care să poată alege.

Cum ne orientăm când alegem cerealele pentru micul dejun?

Iată de ce ar trebui să ținem cont atunci când alegem cerealele pentru cei mici:

1. Conținutul de zahăr

În primul rând optăm pentru cele care nu au zahărul printre ingrediente și care au cât mai puține ingrediente pe care nu le recunoaștem (stabilizatori, coloranți). Asta exclude din start toate cerealele promovate “pentru copii”. Asta pentru că, din păcate, producătorii încă sunt mai preocupați de vânzări decât de sănătatea celor mici. Și, atât timp cât cei mici vor prefera gustul dulce, vor continua să adauge zahăr în cereale, chiar dacă din ce în ce mai puțin.

Dacă reușim să găsim niște cereale fără zahăr adăugat (cel mai bine este să le căutăm direct la raionul de produse dietetice, la magazine naturiste sau online pe site-uri specializate) avem în continuare de-a face cu o mulțime de variante.

Citește și: 8 trucuri ca să-ți convingi copilul să mănânce micul dejun!

2. Conținutul de fibre

Următorul aspect de care trebuie să ținem cont este cantitatea de fibre. Ideal ar fi să avem cel puțin 4 g de fibre per porție, adică 4 g la 30-40 g cereale.

Termenul de cereale integrale este util, însă din păcate și cerealele cu mult zahăr adăugat, despre care vorbeam mai sus, conțin mai nou cereale integrale.

3. Tipul de cereale

În afară de faptul că ne interesează să alegem cerealele integrale, pentru a beneficia de toate componentele, vitaminele și mineralele din bob, în unele situații trebuie să evităm anumite cereale.

Pentru un copil cu boala celiacă sau cu intoleranță la gluten vom alege cereale de porumb, hrișcă, orez sau ovăz.

Atenție la etichetă! Multe cereale sunt procesate în fabrici care produc și produse pe baza de gluten și pot fi contaminate cu gluten în procesul de fabricație.

Pentru un copil care nu are astfel de intoleranță putem alege cereale simple de grâu, de orez, ovăz, hrișcă, mei sau orice altă variantă din cereale integrale găsim. Cu cât cerealele sunt mai simple, cu atât vor conține mai multe fibre dar vor fi, din păcate, mai puțin gustoase.

Descoperă aici 4 idei de ronțăieli sănătoase pentru cei mici!

Din fericire, au apărut în ultimul timp variante expandate de cereale integrale fără zahăr adăugat, care sunt mult mai crocante și mai ușor de acceptat de către cei mici. O altă variantă ar fi musli, care conține un mix de cereale și fructe uscate și care, în consecință, este mai dulce. Dar atenție că și aici sunt nenumărate variante cu zahăr adăugat. Pentru a-i face pe cei mici să accepte aceste variante le puteți combina inițial cu cerealele pe care le mâncau anterior, le puteți încerca pe rând până le găsiți pe cele care le par cel mai acceptabile sau le puteți adăuga fructe proaspete sau fructe deshidratate.

4. Porția potrivită pentru copii

Un alt lucru foarte important de care trebuie să ținem cont, indiferent de sortimentul ales, este porția. Aceasta variază în funcție de sortiment, dar de cele mai multe ori nu trebuie să depășească 40 g. Eu îi sfătuiesc întotdeauna pe pacienții mei să cântărească cu atenție cerealele și să le servească în boluri mici.

Citește și: Cât de important este să ținem cont de calorii în cazul celor mici!

În cazul cerealelor clasice, porția este de 30 g și aduce aproximativ 120 Calorii, 2 lingurițe de zahăr și 2-3 g fibre. Ideal este să alegem cerealele cu mai puțin de 6 g de zahăr pe porție și mai mult de 4 g fibre.

5. Conținutul de proteine

Pentru a avea un mic dejun echilibrat, este important să adăugăm o sursă de proteine. Laptele semidegresat, iaurtul grecesc cu 2-3% grăsime sau laptele de nuci sunt variante delicioase pentru toate gusturile.

6. Varietatea

Pentru a ne asigura că avem parte de toți nutrienții, e recomandat să încercăm o varietate cât mai mare de alimente și, de ce nu, de moduri de a le prepara.

O alternativă la clasicele cereale cu lapte rece poate fi un terci de ovăz cald și delicios. Fierbem la foc mic o porție de fulgi de ovăz simpli (30 g) cu 200 ml lapte la alegere și amestecăm până când se umflă bine fulgii și absorb tot laptele. Putem apoi adăuga deasupra fructe sau nuci la alegere, cacao sau scorțișoară și putem pune 1-2 lingurițe de sirop de arțar dacă simțim nevoia. Vă garantez că cu doar câteva minute de preparare veți obține un mic dejun delicios, aproape un desert, pe care cei mici îl vor savura cu mare poftă.

Sper să vă fie de folos sfaturile mele referitoare la cereale și aștept cu nerăbdare întrebări sau sugestii. Și nu uitați că un copil bine hrănit e un copil fericit!

Facebook Comments