Bună, dragii mei!

Pentru că suntem în Postul Paștelui aș vrea ca azi să vorbim despre rolul acestuia și impactul asupra alimentației celor mici.

Din punct de vedere alimentar, postul creștin ortodox presupune renunțarea pe o anumită perioadă de timp la consumul tuturor alimentelor de origine animală și înlocuirea acestora cu alimente de origine vegetală.

Și când spun înlocuirea nu mă refer la folosirea a tot felul de preparate care să imite carnea sau lactatele cum sunt cașcavalul sau crenvurștii de soia. Dimpotrivă, cred că postul poate fi o ocazie foarte bună să consumăm mai multe legume, frunze verzi care oricum sunt în sezon, fasole, linte, mazăre, fructe și cereale integrale.

Click aici și descoperă ce înseamnă o gustare sănătoasă pentru cel mic!

Cu alte cuvinte, avem de-a face cu o dietă vegană. Știm cu toții că astfel de diete au un efect benefic asupra tranzitului intestinal, că aduc o cantitate mare de vitamine și minerale și că ne pot ajuta să și slăbim dacă sunt concepute corect.

Am mai vorbit însă într-un articol precedent despre dieta vegană/vegetariană la copii și v-am expus motivele pentru care nu cred că este o variantă sănătoasă pe termen lung pentru aceștia. Pe termen scurt însă, timp de câteva zile sau intermitent miercurea și vinerea, cred că acest gen de alimentație poate avea niște beneficii foarte mari.

Obiceiul familiei

Dacă întreaga familie ține post și în casă se pregătesc mese din alimentele enumerate mai sus (ciorbe, salate, ghiveci de legume, mâncare de mazăre sau fasole, humus) atunci cred că este un moment prielnic să îi expunem și pe cei mici la aceste alimente. Întotdeauna îi sfătuiesc pe părinții și copiii care îmi trec pragul să gătească și să mănânce împreună același lucru, în cantități adaptate vârstei și nevoilor fiecăruia.

Pentru că pentru un copil poate fi frustrant să mănânce altceva decât ceilalți membri ai familiei și dimpotrivă, dacă avem de-a face cu un mofturos în ceea ce privește legumele, poate fi tentant să mănânce o porție de fasole atunci când toți cei din jurul lui o savurează cu mare poftă.

Evident că trebuie să ținem cont și de vârsta și starea de sănătate a copilului. În cazul copiilor mici, subponderali sau care au deja carențe alimentare sau boli cronice nu este oportună eliminarea cărnii și a lactatelor din alimentație. Acest lucru poate duce la agravarea acestor boli și la întârzierea creșterii și dezvoltării.

Din păcate aceste efecte nu sunt vizibile imediat, dar pot apărea daca alimentația este săracă în proteine și grăsimi de calitate pe o perioadă îndelungată.

Ceva nou în fiecare zi

Pentru copiii mai mari câteva zile de post ocazionale sunt însă binevenite. Sau dacă cel mic ia spre exemplu prânzul la școală putem alege ca doar cina, servită în familie, să fie de post.

Cel mai important mi se pare ca meniul să fie construit în ideea de a include cât mai multe alimente noi în dietă și nu cu scopul de a crea și mai multe interdicții. De asemenea, ca în orice dietă sănătoasă și echilibrată e important ca alimentele să fie sănătoase și de calitate.

Pentru că, așa cum spuneam și mai sus, postul cu șnițele de soia și mezeluri din aceeași soia nu mi se pare că aduce niciun beneficiu alimentației. Este foarte probabil ca și porțiile din mâncarea de post să fie diferite față de cele consumate în mod obișnuit, și asta pentru că alimentele de origine vegetală au mai puține proteine și vor ține mai puțin de foame.

Click aici și vezi care sunt consecințele obezității asupra celor mici!

Atenție și la modul de preparare! Încercați să evitați paneurile și mâncărurile cu mult ulei și să preparați supe sau ciorbe cu puțin ulei de măsline, mâncăruri de legume, fasole bătută și humus, cartofi copți sau fierți. Puteți renunța pentru o perioadă la a vă face cumpărăturile de la supermarket și să cumpărați totul din piață.

Așa evitați dulciurile și patiseriile, care, fie ele și de post, sunt pline de zahăr și de grăsimi nesănătoase. Puteți prepara salate de fructe sau budinci de fructe cu semințe de chia, mult mai colorate și bogate în vitamine.

Le interzicem sau nu dulciurile copiilor? Click aici și află părerea mea de nutriționist!

O altă componentă importantă a postului este aceea spirituală. Dacă parinții au ca valoare personală religia și credința în Dumnezeu și doresc să le insufle și celor mici acest lucru postul poate fi o variantă prin care să le explice despre alegeri și despre avantajele renunțării la anumite lucruri.

Aceste lucruri trebuie făcute însă cu blândețe, fără a impune sau obliga copilul să țină un post despre care nu înțelege mare lucru. De fapt, cred că înainte de a-i învăța să țină post îi putem învăța să fie buni cu ceilalți, răbdători și echilibrați.

Iar asta nu o puteți face, dragi părinți, decât prin puterea exemplului. Pentru că cei mici sunt mult mai atenți la ce faceți decât la ce ziceți.

Facebook Comments