În articolul de astăzi m-am gandit să mai vorbim puțin despre zahăr. Știu că poate v-am plictisit cu acest subiect, ca poate credeți că exagerez, dar fac asta doar pentru că îmi doresc să fiți foarte bine informați și să alegeți în cunoștință de cauză.

Povesteam mai de mult despre îndulcitorii artificiali și problemele care apar dacă îi introducem în alimentația copiilor, așa că azi m-am gandit să vobim despre tipurile de zahar așa zise naturale și anume zahărul alb, zahărul brun, siropul de arțar, mierea, melasa și  zahărul de cocos.

Cum să definești simplu câțiva termeni elementari:

  1. Natural- adică produs care se găsește în natură. Nu tot ce este natural este și sănătos însă. Și aici intră o mulțime de plante. Cel mai des mă confrunt cu această situație când vine vorba de ceaiuri. Daca pur și simplu este din plante, asta nu înseamnă că nu poate face rău. Gândiți-vă că există și plante otrăvitoare, la fel și cu zahărul. Da, e natural, e consumat de sute de ani, dar ăsta nu îl face mai puțin nociv.
  2. Fără zahăr- Găsim de multe ori această formulare în rețetele de pe internet sau chiar pe ambalajele produselor din magazine. Citiți cu atenție însă ingredientele pentru că e posibil să vă păcăliți. Da, se poate că nu găsiți zahărul alb printre ingrediente, dar să gasiți mierea, siropul de arțar sau melasa, sau poate chiar îndulcitori artificiali. Practic, efectul asupra organismului este același, pentru că toate aceste tipuri de zahăr se transformă în glucoză în organism, care dacă nu este folosită pentru a produce energie se transformă apoi in grăsime.
  3. Dietetic- gășim uneori acest termen în supermarketuri, în dreptul produselor asa zis mai sănătoase Dietetic nu inseamnă însă potrivit cu dieta fiecăruia dintre noi. Poate fi vorba de produse fără gluten, de produse fără zahăr, dar care au îndulcitori artificiali, de produse fără anumiți alergeni. Gândiți-vă de două ori înainte să cumpărați dacă acel produs chiar întrunește nevoile voastre.

Cum să deosebești zahărul alb de zahărul brun:

Bun! Acum că ne-am lămurit puțin, hai să vedem care-i treaba cu zahărul. De multe ori, zahărul alb suportă toate acuzațiile, iar zahărul brun scapă cu basmaua curată. Din păcate însă, nici zahărul brun nu este așa nevinovat cum ne place să credem. Diferența este că e doar  mai puțin procesat și că poate conține mai multă melasă.

Cu cât este mai lipicios și mai negru, cu atât conține mai multă melasă și deci mai multe minerale care se găsesc în aceasta. Dar din punct de vedere chimic și nutrițional, tot zaharoză avem și tot 4 calorii aduce pe gram, cantitatea de minerale fiind neglijabilă.

Click aici și află dacă le interzicem sau nu dulciurile copiilor!

Și dacă tot am pomenit melasă, poate ar fi bine să vorbim puțin și despre ea. Se pare că ar fi alternativa cea mai bună, și asta datorită acelor minerale (calciu și fier), însă în aceeași cantitate mică. Gustul amar o face însă mai greu de acceptat de către copii, iar gustul prăjiturilor pregătite cu ea este diferit de cel cu care suntem obisnuiți. Cred că singura utilizare este în rețeta de turtă dulce, unde se combină foarte bine cu condimentele specifice.

Cu ce poți înlocui zahărul, fără să se simtă lipsa acestuia:

Mierea cred ca este raspunsul preferat atunci când căutăm un zahăr “sănătos”, și asta pentru că dacă provine dintr-o sursă sigură, nu necesită prea multă procesare, poate avea diferite arome și conține mai multe vitamine, minerale și substanțe cu efect benefic asupra organismului.

Din păcate, cantitatea necesară pentru a acoperi doza zilnică recomandată de vitamine și minerale duce la depășirea cantității recomandate de zahăr adăugat, care în cazul copiilor nu ar trebui să depășească 6-10 lingurițe, în funcție de vârstă. Din punct de vedere chimic avem de a face tot cu glucoza, fructoza, maltoza și sucroza în diferite proporții, așadar tot cu zahărul. Din punctul meu de vedere, mierea este potrivită pentru micul dejun, alături de pâine și unt sau branză, într-o cantitate mică și servită ocazional.

Siropul de arțar este, de asemenea, o variantă preferată de cei preocupați de o nutriție sănătoasă, pentru că este mai puțin procesat decât zahărul și mai bogat

în minerale. Pentru că acest produs vine de departe însă, și pentru că poate fi ușor contrafăcut, este destul de important să alegem un produs de calitate. Calitatea se reflectă și în preț, însă. Nu știu dacă se justifică folosirea siropului de arțar la gătit, întrucât din punct de vedere chimic este același lucru, iar consistența lui lichidă poate să modifice textura prăjiturii.

Cred că profităm cel mai mult de gustul său de caramel dacă îl punem peste niște clătite pufoase sau peste un iaurt cu nuci și fructe pe care să îl servim ca desert.

Zahărul de cocos, aliatul tău în bucătărie:

Un nou zahăr minune își face simțită prezența pe rafturi și în bucătăriile noastre. Este vorba despre zahărul de cocos. Având în vedere popularitatea uleiului de cocos, cred că era de așteptat! Zaharul de cocos este făcut din florile palmierului de cocos, are tot 4 grame pe linguriță și tot atâtea calorii.

Avantajul lui ar consta în faptul că are un indice glicemic mai mic. Asta înseamnă că nu crește atât de mult și atât de repede glicemia ca și zahărul alb. Indicele glicemic nu este un criteriu foarte exact, fructele au spre exemplu un indice glicemic mare, dar sunt mai sănătoase.

Click aici și descoperă și tu rețeta unui desert cu cocos, fără alți îndulcitori!

Din punctul de vedere al conținutului de vitamine și minerale nu stăm considerabil mai bine, iar prețul este mult mai mare. Așadar, cred că e bine să fim puțin reticenți, să testăm, dar să alegem ce e cel mai bun pentru noi.

Concluzia ar fi că zahărul tot zahăr rămâne, indiferent de numele pe care îl poartă, și ca putem să îl folosim pe oricare, atât timp cât o  facem cu moderație.

Alegeți cu atenție și nu uitați că un copil bine hrănit e un copil fericit!

Facebook Comments