Pentru cei mai mulți dintre noi primăvara este motiv de bucurie, de recăpătare a energiei și de reîmprietenire cu mișcarea. Cei mai mulți, însă, nu scapă de așa numita astenie de primăvară caracterizată de readaptarea organismului la temperaturi pozitive, de o diminuare a nivelului de energie și o scădere a activității sistemului imunitar.

Cu atât mai dificilă pare să fie această perioadă de tranziție pentru viitoarele mămici, pentru care lista de priorități s-a schimbat și care au acum în responsabilități protecția, hrana și dezvoltarea viitorului lor copil.

Sarcina în sine reprezintă o adevărată provocare pentru organismul feminin care, pe lângă cerințele obișnuite ale sarcinii, în perioada de primăvară, trebuie să satisfacă în plus necesitățile nutriționale și energetice ale fătului aflat în dezvoltare.

1. VITAMINIZAREA

Indiferent de vârsta sarcinii, gravidele trebuie să fie conștiente de importanța prezenței vitaminelor în aportul lor nutrițional zilnic și de efectul protector și antimutagen pe care acestea le au asupra fătului în anumite etape de dezvoltare intrauterină.

Primăvara ne putem bucura de reapariția legumelor în piețe și aprozare. Chiar dacă ele provin din sere, aportul lor nutrițional de fibre și vitamine nu este deloc de neglijat, mai ales că tot acum începem să avem acces mai mult la legume produse local ceea ce înseamnă mai mult gust și o concentrație mai mare de antioxidanți.

Așa că o salată sau o combinație de două legume care să facă parte din mesele principale nu pot decât să aducă un plus de savoare și sănătate în dieta viitoarelor mămici, consumate, bineînțeles, în limita toleranței digestive care poate să varieze în cazul femeilor gravide în funcție de cât de înaintată este sarcina.

Specialiștii recomandă totuși, pentru anumite grupuri de paciente, și suplimentele de vitamine specifice de sarcină deoarece se pare că fructele și legumele singure nu reușesc să satisfacă cerința de micronutrienți a sarcinii. Acestea ar trebui prescrise însă de medic în urma unui consult care să includă și analize de sânge.

2. LAPTE ȘI IAURT PENTRU DENTIȚIE ȘI OASE

Lactatele și brânzeturile se mențin în top ca alimente recomandate gravidelor indiferent de anotimp. Aportul lor bogat de calciu pare să influențeze semnificativ și pozitiv dezvoltarea scheletului fetal și a mugurilor din care se vor dezvolta viitorii dinți.

Află și ce brânzeturi să mănânci și pe care să le eviți în timpul sarcinii!

Mai mult, nu se recomandă consumul de lactate și brânzeturi degresate sau semidegresate. Asta deoarece, pe lângă aportul de calciu, cele integrale furnizează proteine și grăsimi extrem de importante în dezvoltarea fetală și embrionară, al căror aport este afectat prin procedeele de degresare.

Cu toate acestea se recomandă atenție în alegerea lor. Gravidele ar trebui să consume exclusiv produse obținute din lapte pasteurizat din cauza riscului mare de infectare cu bacteria  numită Listeria monocytogenes, infecție ce poate duce la naștere prematură sau avort spontan.

3. CARNEA ȘI PEȘTELE

Primăvara, majoritatea dintre noi încep să respingă preparatele din carne alegând mai degrabă produsele vegetale, eventual lichide sau în salate. În felul acesta corpul nostru ne semnalează că are nevoie de vitamine.

Nici gravidele nu sunt ocolite de acest comportament “ciudat” al organismului în care pare că se reconfigurează gusturile și preferințele culinare.

Cu toate acestea vă recomand să încercați să mențineți în aportul alimentar proteinele calitative care contribuie la dezvoltarea neurologică și organică a viitorului bebeluș. Dintre acestea cel mai recomandat este peștele, de preferat din surse locale sau măcar teritoriale pentru a evita pe cât posibil contaminarea cu metale grele. Combinați-l cu legume sau glucide hrănitoare precum orezul sau cartoful pregătit la abur sau cuptor.

Descoperă aici câteva reguli esențiale privind carnea și produsele animale în timpul sarcinii!

O alta proteină ușoară cu valoare biologică mare poate fi furnizată de carnea de curcan gătită fără piele la cuptor sau grătar, iar pentru acelea dintre voi care tolerați, mușchiul de porc sau de vită.

Indiferent de sursă (pește, pasăre, porc sau  vită) proteinele trebuie variate și combinate cu legume pentru un plus de sațietate, digestie corectă și menținerea tranzitului intestinal.

4. HIDRATARE

Primăvara, vara, toamna sau iarna hidratarea trebuie menținută la un nivel optim, cu atât mai mult cu cât creșterea temperaturii înseamnă perspirație mai accelerată.

Greutatea totală a viitoarei mămici crește foarte mult pe baza compartimentelor lichidiene de retenție (lichid amniotic, volum sanguin și limfatic crescut). Însă asta nu înseamnă că ar trebui să scadă hidratarea așa cum tind să facă cele mai multe femei.

Citește aici: 12 reguli de dietă pentru dezvoltarea normală a bebelușului

Sistemul renal matern este cel care epurează acum atât toxinele rezultate din metabolismul propriu cât și pe cele rezultate din metabolismul fetal drept pentru care nevoia de lichid de filtrare la nivelul rinichilor crește.

Indiferent de etapa de dezvoltare sau de vârsta sarcinii, primăvara trebuie să fie motiv de bucurie și energizare și pentru viitoarele mămici, bucurie pe care cu siguranță o vor transmite și ființei atât de dependente de corpul lor în această etapa din viață. Dincolo de hrană și apă, bebelușii au nevoie și de confort emoțional, care, după cum arată studiile, este dependent direct de emoțiile mamei. Așa că ce moment mai potrivit decât primăvara pentru a ne înălța starea de spirit și a ne revitaliza sentimentele și corpurile!

Facebook Comments