Ouăle sunt alimente complete, care sunt indicate în alimentația celor mici destul de repede în faza de diversificare, după legume, fructe și cereale. Asta tocmai pentru că sunt bogate în proteine de cea mai bună calitate,  vitamine și minerale.

Ce conține un OU

Într-un ou mediu, de aproximativ 60 de grame , găsim  6 grame de proteine (adică între un sfert și jumătate din cantitatea necesară unui copil de până la 3 ani), vitamine, dintre care cele mai importante – vitamina A bună pentru vedere, vitamina D importantă pentru absorbția calciului, vitamina B12 importantă pentru dezvoltarea creierului -, minerale precum fier, calciu dar și grăsimi saturate ( care favorizează ateroscleroza) – doar 1,5 gr per ou și nesaturate – omega 3- care e importantă pentru creier și protejează de ateroscleroză.

Acest aliment se introduce după vârsta de 6 luni, întâi gălbenușul fiert tare, iar după un an, deoarece e un alergen important, se introduce și albușul care trebuie gătit. Se începe cu 1-2 ouă pe săptămână, însă după vârsta de 8 ani se poate consuma un ou pe zi fără riscul de a crește valoarea colesterolului.

Ca moment al zilei sunt perfecte ca mic dejun, chiar gustare sau prânz și de evitat seara deoarece sunt greu de digerat.

Click aici dacă vrei să afli câteva idei de gustări sănătoase pentru cei mici!

E extrem de important ca oul să fie de găină sau prepeliță, evitându-se cele de rață sau gâscă deoarece pot transmite bacterii ce cauzează toxiinfecții severe precum E. Colli sau Salmonella.

De asemenea nu se recomandă consumul de ouă crude la copii –mai ales albușul în creme sau spume de fructe decât după 3-4 ani din cauza potențialul său alergogen, iar acestea trebuie luate dintr-o sursă sigură. Bineînțeles că sunt preferate cele de țară, dar dacă nu cunoaștem funizorul indicate sunt cele din magazin.

Cum le consumăm

Variante excelente de preparare ale acestora sunt fie fierte tare, fie omletă sau la cuptor în budinci. Ouăle prăjite sunt contraindicate copiilor pentru că sunt greu de digerat și prăjelile se asociază cu risc cancerigen.

Acum că se apropie Sărbătorile Pascale, iar oul e în centrul atenției, vreau să menționez că ouăle fierte pot fi consumate în maximum o săptamână de la fierbere, chiar și tinute la rece, deoarece prin fierbere se distruge pelicula protectoare a acestora și bacterii patogene pot intra prin porii acestora și cauza toxiinfecții alimentare.

Așa că evitați ouăle gata vopsite din magazin.

E bine să nu depășim 2 ouă pe zi, iar în special pentru copiii mici ( eu recomand acest lucru chiar și pacienților mei adulți) indicate sunt metodele naturale de colorare. Așa cum făceau bunicii noștri. Așa putem purta tradiția mai departe și evita ingestia de chimicale. Astfel putem vopsi ouăle cu foi de ceapă pentru roșu cărămiziu, sfeclă pentru roz, turmeric pentru galben, urzici sau spanac pentru verde, afine  sau varză pentru albastru.

Click aici și află cum să ai grijă la răsfățul alimentar al bunicilor!

Așadar, oul este un aliment complet, pe care eu îl recomand micilor mei pacienți. El merită introdus în alimentație sub diverse forme, în funcție de preferințele copiilor. Aveți însă grijă la ouăle prăjite.

Sărbători fericite!

 

Facebook Comments