Bună, dragii mei!

Pentru că zilele sunt din ce în ce mai scurte și mai aglomerate cred că și voi, ca și mine, mai apelați din când în când la câte o masă rapidă în oraș sau la o comandă la pizzeria preferată. Acest lucru se poate întâmpla în weekend, ca un răsfăț la sfârșit de săptămână, sau poate fi un obicei zilnic pentru unii dintre noi. Am foarte mulți pacienți care mănâncă zilnic la restaurant sau comandă acasă mâncare gătită de acestea și care mă întreabă cum pot alege mai sănătos astfel încât să își îndeplinească și ținta de a scădea în greutate. Iar timpul și experiența mi-au dovedit că acest lucru este posibil, în anumite condiții însă.

Deși varietatea este foarte tentantă, din păcate atunci când vrem să facem alegeri sănătoase suntem destul de limitați. Iar când vine vorba de alimentația celor mici lucrurile se complică și mai tare. Cred că ați văzut cu toții meniurile speciale pentru copii și știți exact despre ce vorbesc.

Vezi aici cum să-ți înveți copilul să mănânce sănătos!

Așadar, aș vrea să trecem în revistă cum anume ar trebui să procedăm atunci când mâncăm la restaurant sau când comandăm ceva de mâncare astfel încât să facem cele mai sănătoase alegeri atât pentru adulți cât și pentru copii.

1. Comandați un singur fel de mâncare

De obicei porțiile de la restaurant sunt mai mari decât cele de acasă, sau, în orice caz, au dimensiuni pe care nu le putem aproxima foarte bine. Deși în meniu trebuie să scrie cantitatea de mâncare per porție uneori acest lucru nu se întâmplă. De aceea este mai bine să comandăm un singur fel de mâncare și să mai luăm apoi o gustare dacă este nevoie.  Eu le recomand pacienților mei să comande la prânz felul 2 iar seara o salată sau o supă/ciorbă.

Click aici și descoperă care sunt porţiile potrivite pentru copii!

2. Evitați mâncărurile cu sosuri

Mâncărurile cu sos sunt de multe ori delicioase dar pot ascunde multe grăsimi și alte ingrediente nesănătoase. Dacă acasă ne putem permite să le preparăm măsurând cu atenție cantitatea de ulei, la restaurant este mult mai dificil să le alegem pe acelea care au o cantitate rezonabilă de ulei. Dacă totuși nu puteți renunța la ele, alegeți-le întotdeauna pe cele cu sos de roșii și evitați-le pe cele cu sos alb sau smântână.

3. Alegeți întotdeauna alimente preparate la grătar sau la cuptor

Cred că ați observat cu toții că meniurie pentru copii conțin întotdeauna cele mai nesănătoase chestii: șnițele și cartofi prăjiți sau cel mult un piure care nu știm exact ce conține. Evitați meniul pentru copii și alegeți o carne sau un pește făcute la grătar sau la cuptor alături de un orez simplu sau niște cartofi natur.

4. Cereți salată fără dressing

O salată e întotdeauna o idee bună, veți zice! Așa și e, asta dacă nu adăugăm o tonă de sos de maioneză deasupra. Și nici cu uleiul de măsline nu e chiar așa cum credeți – am văzut oameni care își comandau o salată ca să mănânce mai sănătos dar apoi turnau 3-4 ture de castron de ulei, probabil echivalentul a 5-6 linguri, deci  600-700 Calorii. Dacă există posibilitatea cereți un sos de iaurt sau adăugați o singură lingură de ulei (sau chiar o linguriță la porția celui mic) și suc de lămâie.

5. Alegeți apa plată sau minerală

Băuturile pot adăuga o cantitate mare de zahăr și implicit de calorii dacă sunt consumate la fiecare masă. Iar dacă cel mic percepe ieșirea în oraș ca pe un eveniment care trebuie sărbătorit este posibil să vrea să bea suc cu această ocazie.  Evitați să asociați ieșirile în oraș și sărbătorile de orice fel cu un prilej de a bea suc, acesta nu are ce căuta în alimentația dumneavoastră. Alegeți apă plată sau minerală, iar dacă cel mic preferă ceva mai aromat, puteți cere câteva feliuțe de lămâie pe care să le adăugați în pahar.

6. Împărțiți pizza sau pastele cu cel mic

Pizza și pastele sunt unele dintre alimentele preferate de cei mici iar cele de la restaurant nu fac excepție. De multe ori însă porțiile sunt mult prea mari pentru ei. Alegeți o variantă simplă, cu cât mai multe legume și  dacă se poate cu blat integral și împărțiți-o. Puneți alături o salată generoasă ca să fiți sătui cât  mai mult timp după masă.

Citește și: Scrisoare deschisă a unui medic nutriționist către părinți!

7. Nu vă fie rușine să cereți la pachet

Dacă porția a fost prea mare nu vă străduiți să mâncați tot din farfurie. Senzația de sațietate e foarte importantă pentru un comportament alimentar sănătos. Cereți la pachet ce a rămas ca să vă puteți bucura și la masa următoare sau a doua zi de o masă rapidă.

8. Luați o singură porție de desert pentru toată lumea

Dacă nu puteti să evitați desertul, luați o singură porție și cereți mai multe lingurițe. Scopul acestuia este să ne încânte, nu să ne sature.

Sper să vă fie de folos ideile mele și să faceți cele mai bune alegeri împreună cu micuții voștri. Pentru că un copil bine hrănit e un copil fericit.

Facebook Comments