Bună, dragii mei!

Pentru că suntem în plină iarnă, m-am gândit ca azi să discutăm despre ce legume și fructe le putem oferi copiilor în sezonul rece, pentru a ne asigura că aceștia beneficiază de toți nutrienții necesari. Cred că fiecare familie se confruntă deseori cu problema ,,Noi ce mai mâncăm“?

Cu atât mai mult iarna, când oferta din piețe nu este atât de variată și atunci ajungem să excludem din alimentație și puținele legume pe care le consumă cel mic (roșii, castraveți, poate și ardei). Este adevărat că aceste legume se găsesc în supermarket tot timpul anului dar din păcate nu au același gust și nici aceleași proprietăți. Pentru că sunt aduse de departe și de multe ori culese înainte de a se coace, aceste legume își pierd din vitamine și minerale.

Și ce este de făcut?

În ceea ce privește fructele și legumele proaspete, ne putem orienta către legume locale sau produse nu foarte departe  de locul în care locuim.

Dintre cele locale, vă recomand să introduceți în alimentație varza albă sau roșie, conopida, morcovii și sfecla roșie, păstârnacul, dovleacul plăcintar. Acestea se păstrează bine peste iarnă așa încât le puteți cumpăra de la producători locali. Unde mai pui că sunt delicioase atât crude (gândiți-vă la o salată colorată cu varza albă, roșie și morcov și puțin muștar, sau la o salată de țelină, morcov și măr ras cu sos de iaurt) cât și gătite (la abur sau la cuptor). Este adevărat că nu sunt cele mai bune prietene ale copiilor dar încercați-le de mai multe ori, până veți găsi o variantă în care să le placă. Puteți citi articolul despre legume pentru mai multe idei:

Iată cum îți poți învăța copilul să iubească legumele!

Să nu uităm și de leguminoase: fasole boabe, năut, linte. Acestea sunt surse valoroase de proteine, carbohidrați cu absorbție lentă și proteine, ceea ce înseamnă că vor ține mult de foame. Există nenumărate feluri în care le putem prepara, de la pateuri diverse pentru micul dejun, tocănițe pentru prânz și supe creme delicioase pentru cină.

În ceea ce privește fructele, merele și gutuile sunt variantele locale cele mai gustoase. Putem apela evident și la ajutorul citricelor aduse din Grecia pentru un plus de vitamine și varietate!

O altă varianta pe care o recomand tuturor pacienților mei este să folosească legume congelate. Acestea sunt culese exact la momentul coacerii, sunt congelate și ambalate rapid astfel încât își păstrează proprietățile foarte bine. Preferata mea este fasolea verde, pe care o consum săptămânal fiartă atât cât să râmănă crocantă, cu lămâie, ulei de măsline și o mână de semințe presărată deasupra. Din aceeași categorie puteți însă să folosiți mazărea, broccoli și conopida, sau mixurile de legume. Acestea se prepară rapid, ideal la aburi, și dacă le condimentăm cu puțin ulei de măsline sau cu puțină brânză sau iaurt vă asigur că cei mici le vor da o șansă.

În ceea ce privește fructele congelate, aici mă gândesc în primul rând la fructele de padure. Pentru că cele proaspete au prețuri exorbitante în aceasta perioadă, aleg să le cumpăr pe cele congelate. Sau și mai bine ar fi să le cumpăram în sezon și să le congelăm chiar noi. Cel mai mult îmi place să mănânc iaurt grecesc cu afine , semințe și puțină miere. E o gustare sațioasă și delicioasă!

Citește articolul și vezi ce poti mânca în sezonul rece!

Să nu uităm și de leguminoase: fasole boabe, năut, linte.

Nu uitați și de conserve! Roșiile spre, exemplu, își păstrează foarte bine proprietățile atunci când sunt puse la borcan în suc propriu. Iar dacă aveți bunici la țară, vă puteți face stocuri pentru toată iarna și le puteți folosi în nenumărate feluri. Eu ador roșiile așa că fac foarte des ghiveci de legume cu roșii în bulion, paste cu sos de roșii sau supe și ciorbe.

Murăturile sunt de asemenea binevenite în alimentație! Acestea sunt surse de probiotice care ajută tranzitul intestinal și promovează prezența bacteriilor bune din organism. Citiți cu atenție eticheta celor din comerț sau preparați-le singuri acasă în saramură sau în oțet.

Scriind rândurile acestea mi-am amintit de compoturi pentru că în copilărie erau cam singura variantă în care puteam să consumăm fructe iarna, în afara celor câteva banane și portocale de sărbători. Aici bineînțeles că este discutabil în funcție de cantitatea de zahăr utilizată la preparare, dar cred că o cană de compot ca și gustare poate fi mai potrivită decât un dulce ambalat, din comerț.

Citește și: „Le interzicem sau nu dulciurile copiilor?”

Așadar, cred că există destule variante pentru o alimentație bogată în legume și fructe chiar și în timpul iernii. Totul este să ne folosim puțin imaginația, să ne bucurăm de ce este in sezon și să ne organizam mai bine.

Voi ce legume și fructe mâncați iarna? Aștept și sugestiile voastre și nu uitați că un copil bine hrănit e un copil fericit!

Facebook Comments