Ca orice alt aspect al sarcinii, alimentele fac obiectul unor zvonuri, atenționări și credințe care de care mai ciudate. Pentru că vorbim despre o grupă de alimente esențială într-o dietă sănătoasă, aș vrea să reunesc în acest articol toate recomandările legate de pește și de fructe de mare pe care trebuie să le respecți în această perioadă.

Consumul de pește este benefic pentru sănătatea noastră și pentru dezvoltarea bebelușilor, de aceea nu este sub nicio formă interzis… cu câteva excepții, pe care le vei descoperi în continuare.

Mănâncă aceste tipuri de pește, dar ține cont de indicațiile speciale!

Pentru că există multe studii contradictorii în ceea ce priveşte consumul de peşte în cazul femeilor însărcinate, ceea ce vei găsi în continuare în articol sunt recomandările oficiale ale autorităţilor medicale din Statele Unite şi Marea Britanie.

Mai multe poţi citi pe site-ul NHS (Should pregnant and breastfeeding women avoid some types of fish? – Health questions – NHS Choices) şi FDA (https://www.fda.gov/downloads/Food/ResourcesForYou/Consumers/UCM536321.pdf).

Peștele alb. Din această categorie fac parte codul, șalăul, calcanul, știuca, bibanul, crapul, cu toții pești bogați în proteine și vitamine din complexul B. Consumul acestora este permis în timpul sarcinii (2 porţii pe săptămână). Condiția este să fie gătiți corespunzător (carnea să fie gătită complet, până la oase) și să provină din surse verificate, indiferent dacă sunt proaspeți sau congelați.

Află și ce brânzeturi să mănânci și pe care să le eviți în timpul sarcinii!

Peștele gras. În timpul sarcinii, nu consuma mai mult de 2 porții de pește gras pe săptămână, adică maximum 300g pe săptămână. Somonul, păstrăvul, macroul și heringul pot conține poluanți precum mercur, dioxine și bifenili policlorurați. Aceștia pot deveni nocivi în cantități mai mari.

Tonul. Este un pește bogat în Omega-3 și Omega-6, fosfor, potasiu, magneziu, vitaminele B, vitamina D și seleniu, prezent sub forma unui antioxidant puternic. Pe de altă parte, tonul conține mai mult mercur decât alte tipuri de pește. Cantitatea de mercur pe care o primim prin alimentație nu este dăunătoare pentru majoritatea oamenilor. Dar nivelurile ridicate de mercur ar putea afecta dezvoltarea sistemului nervos al bebelușilor.

Un studiu publicat în 2011 susţine însă că chiar şi o cantitate mică de mercur influenţează dezvoltarea creierului fătului (R. F. White, C. L. Palumbo, D. A. Yurgelun-Todd, K. J. Heaton, P. Weihe, F. Debes, P. Grandjean. Functional MRI approach to developmental methylmercury and polychlorinated biphenyl neurotoxicity. Neurotoxicology 2011 ).

Aşa că recomandarea mea pentru viitoarele mămici este să consume o porţie de peşte alb pe săptămână şi una de peşte gras. O porţie este reprezentată de 170 g peşte, cântărit înainte de gătire.

Peștele afumat. Dacă îți este poftă de gustul de afumătură (deși personal nu recomand consumul frecvent de alimente afumate natural sau industrial), somonul sau păstrăvul afumat sunt cele mai bune alegeri, doar dacă pe etichetă este precizat că aceștia au fost și preparați termic în prealabil.

Citește aici: 12 reguli de dietă pentru dezvoltarea normală a bebelușului

Fructele de mare. Calamarul, caracatița, midiile, scoicile, homarul, crabul, creveții și scoicile sunt binevenite în farfuria gravidelor. Condiția este să fie preparate termic, pentru că astfel se neutralizează bacteriile și parazitii din compoziția acestora.

Evită aceste tipuri de pește când ești gravidă!

Rechinul, peștele-spadă şi tonul obez nu sunt recomandați nici dacă încerci să rămâi însărcinată, nici în timpul sarcinii. De asemenea, nu lua suplimente de ulei de pește îmbogățit cu vitamina A sau de ulei din ficat de pește ori alte tablete care conțin vitamina A. Indiferent ce vitamine sau suplimente consideri că ți-ar putea fi utile, consultă în avans medicul specialist. Nu te rezuma la sfaturile primite de la prietene sau oferite de site-urile și revistele generaliste.

Discuția privind consumul de sushi în sarcină este mai complexă, dar aș vrea să trasez o linie de pornire. Nu mânca sushi preparat cu pește crud!

Se consideră o excepție acceptabilă dacă peștele a fost congelat înainte, proces prin care sunt distruși paraziții pe care îi poate conține peștele sălbatic. În cazul somonului de crescătorie, destinat a fi consumat crud în diferite feluri, condiția congelării prealabile nu mai este valabilă. Și asta datorită metodelor de creștere utilizate teoretic, care scad riscul dezvoltării paraziților. Însă, din punctul meu de vedere, la restaurant sau la magazine este mai greu de verificat dacă peștele a fost congelat înainte de servire sau dacă toate condițiile pentru creștere au fost îndeplinite, motiv pentru care îți recomand să eviți tipurile de sushi cu pește crud. Dacă pregătești propriul sushi la domiciliu, îngheață peștele cu cel puțin patru zile înainte de a-l utiliza.

Cea mai sigură modalitate de a te bucura de sushi este să alegi sortimentele complet gătite sau vegetariene, care pot include:

  • fructe de mare fierte: anghilă complet gătită (unagi) sau creveți (ebi)
  • castravete (kappa maki)
  • avocado (California maki)
  • omletă japoneză

Rămâi întotdeauna adepta moderației și a informațiilor atent verificate, conform principiului: „În timpul sarcinii nu mâncăm cât doi, ci suntem sănătoși amândoi!”.

Facebook Comments