Ai trecut cu bine prin experienţa miraculoasă a naşterii şi prin primele luni de viaţă ale uimitorului tău bebeluş. Fiecare zi este o nouă provocare şi te întrebi cum trebuie să te pregăteşti pentru etapa esenţială a diversificării alimentaţiei, care creează o amprentă nutriţională ce poate dura toată viaţa.

Diversificarea alimentaţiei nu este complicată dacă ştii cele mai importante 4 etape ale diversificării şi conţinutul nutriţional optim pentru fiecare etapă, dar şi riscurile pe care le prezintă pentru bebeluş încălcarea regulilor.

Etapa I: Piureuri de legume

Bebeluşii nu se nasc cu un mecanism intern care să-i îndrume să aleagă o alimentaţie nutritivă, aşadar depinde de mamă să-i asigure la timpul potrivit cei mai buni nutrienţi din cele mai sănătoase alimente. Pentru un stomăcel care abia învaţă să digere, fructele şi legumele sub formă de piureuri sunt un început ideal. Începe cu un singur aliment, spre exemplu piure de rădăcinoase (de exemplu morcov) pe care i-l dai câteva zile la rând, apoi adaugă altă legumă.

Piureul de legume se prepară prin fierberea mai multor legume întregi, care se scot şi se mixează doar o legumă cu zeama în care au fiert toate. După câteva zile se pot combina 2 legume. Până în 8 luni, îi poţi da bebeluşului tău mere, morcovi, cartofi, cartofi dulci, dovlecei, păstârnac, broccoli, conopidă, rădăcină de pătrunjel sau ţelină.

Mâncărurile preparate ar trebui să aibă, pentru un bebeluș de 6-8 luni, consistenţa unui piure care nu curge din linguriță. Deşi poţi cumpăra alimente special concepute pentru bebeluşi, de consistenţa corectă, este recomandabil să le prepari acasă, folosind un procesator de alimente (mixer, blender etc), de  dragul prospeţimii ingredientelor şi controlului asupra conţinutului.

Etapa a II-a: Piureuri de fructe şi de legume cu ulei

În a doua etapă se adaugă (tot câte unul la câteva zile) fructele: pere, piersici, caise, nectarine, cireşe, vişine, citrice şi avocado, din care se fac piureuri mixate. Nu combina mai mult de 3 fructe.

Conform ultimelor informații de la Organizația Mondială a Sănătății, se introduc înainte de 1 an toate fructele, inclusiv cele care în trecut erau considerate alergene (căpșuni, fragi, mure, zmeură, kiwi), dacă nu există un teren alergic la bebeluș.

La piureurile de legume se adaugă ulei de măsline extravirgin sau din sâmburi de struguri, cantitatea recomandată fiind o linguriţă de ulei la aproximativ 50 de grame de piure, la care poţi adăuga şi pătrunjel proaspăt, bine spălat şi tocat mărunt.

Poţi introduce şi cereale, precum cerealele din orez. Începe cu porţii mici (1-2 linguriţe) şi trece la porţii mai mari (2-3 linguriţe), ca să ajungi la trei mese pe zi, până la 9 luni. Foloseşte alimente moi care au ceva textură (de exemplu alimentele zdrobite, făcute supă, piure şi semisolide).

Începând cu luna a 8-a, în alimentația bebelușului trebuie să înceapă să apară și bucăți de alimente.

Etapa III: Brânzica preparată în casă şi carnea

Brânzica de casă se adaugă la piureul de fructe de la ora 10.00, iar carnea pasată se adaugă la piureul de la prânz. Cea mai recomantată carne este cea „bio”, de pui de ţară, curcan sau vită. Evită carnea ieftină de pui din comerţ, este plină de hormoni de creştere.

Deşi găseşti brânză şi în comerţ, se recomandă să o faci acasă, din lapte şi zeamă de lămâie.

Carnea se poate fierbe separat sau împreună cu legumele. Începe cu cantităţi mici, pe care să le creşti progresiv, de la zi la zi până la 50 g. Este recomandat să apară introducerea alimentelor bogate în fier, precum carnea de calitate, pește, ficat de pui sau curcan, cât mai repede. De asemenea, poţi introduce oul (dacă există patologie alergică, albuşul se introduce după 1 an).

Etapa a IV-a: Nutriţie completă şi sănătoasă, ca pentru adulţi

Bebeluşii sunt pregătiţi să treacă la mâncarea pentru adulţi în jurul vârstei de un an. Deşi majoritatea alimentelor trebuie, în continuare, fărâmiţate sau tăiate în bucăţele mici, bebeluşii în vârstă de un an sunt capabili să mănânce acelaşi tip de alimente ca şi restul familiei, cu condiţia ca familia să mănânce sănătos şi echilibrat (fără carne procesată, grăsimi saturate sau trans, dulciuri şi sucuri din comerţ). La un an, un copil normal poate să bea lichide dintr-o ceaşcă şi aproape se poate hrăni singur cu o linguriţă.

După vârsta de 2 ani, poţi pune un strop de sare în mâncare, dar şi ierburi aromate şi multe verdeţuri. Poţi introduce laptele integral de vacă în preparate înainte de 1 an, dar ca băutură doar după vârsta de 1 an.

Riscul cel mai mare al diversificării: alergiile alimentare

Sistemul imunitar al bebeluşului se formează începând de la naştere. În acest sens, studiile ştiinţifice au constatat că bebeluşii care sunt alăptaţi natural cel puţin 6 luni sunt mult mai protejaţi împotriva alergiilor, deoarece laptele matern este cel mai bun imunizant, cu atât mai mult cu cât primele luni de viaţă sunt decisive pentru lupta împotriva infecţiilor şi alergiilor.

În ceea ce priveşte alergiile alimentare, mierea este complet interzisă sub un an, pentru că poate provoca botulism, o boală care face ravagii în corpul unui bebeluş.

Cu precădere bebeluşii care provin dintr-o familie în al cărei trecut au existat membri care au suferit de alergii alimentare ar trebui să stea departe de alimente posibil alergene și să fie sub urmărirea unui alergolog.

Alergenii alimentari cel mai des întâlniţi sunt carnea de peşte (crustaceele) şi porc, căpşunile, nucile, laptele de vacă, albuşul de ou, mierea. Aceștia dau alergii cutanate şi gastrointestinale. Din acest motiv, nucile, untul de arahide, strugurii întregi, fructele sau legumele tari, carnea de porc, seminţele mai mari, stafidele, floricelele de porumb trebuie introduse cu atenție la cei ce prezintă antecedente alergice.

Conform studiilor internaţionale, laptele de vacă, de soia, produsele din grâu, nucile (inclusiv untul de arahide), ouăle şi crustaceele sunt alimentele care sunt responsabile cel mai frecvent de apariţia alergiilor. Consultă neapărat medicul dacă bănuieşti că bebeluşul tău este sensibil la anumite alimente şi eşti îngrijorată în privinţa eventualelor probleme de sănătate pe care acestea le-ar putea produce.

Multe dintre lecţiile pe care bebeluşii le învaţă despre mâncare şi despre procesul de a mânca lasă o impresie care va dura toată viaţa. Preferinţele şi obiceiurile alimentare de mai târziu, apetitul şi regulile după care mănâncă sunt influenţate de practicile alimentare din primele luni de viaţă.

O nutriţie sănătoasă şi corectă pentru bebeluş îi asigură o creştere optimă şi, în acelaşi timp, este o moştenire pe care i-o laşi pe viaţă. De aceea, diversificarea alimentaţiei este esenţială şi trebuie s-o faci după cum spun experţii, nu după „ureche” sau după sfaturile „binevoitorilor”. Respectă principiile şi etapele diversificării şi vei avea un bebeluş sănătos, mâncăcios şi fericit. Mai mult, dacă ai nevoie de ajutor, apelează cu încredere la un medic specializat în nutriția bebelușului.

Facebook Comments