Pentru că sunt mereu alături de fetița mea de 1 an și 8 luni, știu ce simt mămicile când copiii lor poftesc la mâncarea adulților. Nu sunt prea rare nici cazurile în care cei mici își iau direct de pe masă, fără permisiunea noastră, fix ceva ce nu au voie să mănânce.

Soluția care funcționează la noi este să mâncăm toți aceeași mâncare, pregătită corespunzător pentru un copil mic.

Mă întorc acum, așadar, la lista alimentelor interzise pentru cei mici, pe care am deschis-o într-un articol anterior cu sarea, zahărul și mierea. Toate acestea nu sunt recomandate cel puțin până împlinește copilul 1 an, iar după părerea mea de nutriționist chiar până la 2 sau 3 ani.

Click aici și citește articolul!

O alună, două, trei, dar nu întregi!

Oleaginoasele, așa cum se numește grupa de alimente din care fac parte alunele, nucile, fisticul, migdalele, semințele, conțin grăsimi vegetale de foarte bună calitate, necesare atât în dieta copiilor, cât și a adulților. Cu mențiunea că celor mici nu li le vom oferi niciodată ÎNTREGI.

Pentru un copilaș care încă nu știe să mestece foarte bine, sau care nu stă locului nicio secundă și mănâncă în mișcare, există un risc ridicat de înec.

Dar avem suficiente alternative. În primul rând, nucile alese trebuie să fie crude. Excludem orice variantă prăjită, sărată, condimentată sau cu arome. Cei mici le pot consuma numai râșnite, măcinate, amestecate cu blenderul după ce le hidratăm sau sub formă de unt.

Este de preferat să măcinăm o cantitate mica. Cam cât estimăm că se va consuma într-o zi-două. Dacă apucăm să măcinăm o cantitate mai mare o dată, păstrăm restul într-un borcan bine închis, în frigider. Ca să le oferim grăsimi sănătoase, trebuie să ne asigurăm că își păstrează prospețimea.

Partea cu servirea mesei este cea mai simplă: se adaugă 1-2 lingurițe în terciuri, budinci, piureuri sau iaurt.

Fără lactate fără grăsime

Dacă pentru noi sunt adeseori o provocare calorică, pentru copiii sub 2 ani sunt recomandate numai lactatele integrale, nu cele degresate sau semidegresate. În această perioadă, aportul de grăsimi este foarte important pentru creșterea și dezvoltarea creierului. Și după vârsta de 2 ani păstrăm tot lactatele integrale în alimentația celor mici. Excepție fac anumite cazuri, de exemplu copiii care suferă de dislipidemie, care trebuie să consume lactate cu un conținut scăzut de grăsime, dar asta doar la recomandarea medicului.

Zero grăsimi trans

Deși grăsimile sunt esențiale în nutriția copiilor, nu orice tip de grăsime trece testul. Grăsimile trans, care trebuie evitate cu orice preț, se regăsesc în prăjeli, prăjituri, biscuiți, napolitane, margarină. Sunt permise grăsimile de origine animală din carnea de pasăre, pește, vită, porc, ou și din lactatele integrale, dar cu măsură (de evitat părțile cu grăsime multă). În principal, trebuie să le oferim copiilor grăsimi sănătoase (nesaturate) din surse vegetale, precum uleiurile presate la rece, avocado, semințe și oleaginoase.

Interdicțiile nu se opresc aici

Copiii nu au voie să mănânce produse animale nepreparate sau insuficient preparate termic, precum carnea în sânge, ouăle crude sau fierte moi, fructele de mare sau peștele crud, maioneza preparată cu ou crud. Acestea pot provoca toxiinfecții alimentare, prin contaminarea cu diverse bacterii sau paraziți.

Carnea este gătită corespunzător atunci când își schimbă culoarea și în mijloc. Vom acorda, așadar, un plus de atenție fripturilor mai groase, chiftelelor, pulpelor de pui, asigurându-ne că nu au firicele roz în interior.

Ouăle pentru cei mici trebuie fierte până când se întărește gălbenușul, adică 10 minute după ce începe să fiarbă apa. La fel de atenți trebuie să fim și cu fructele și legumele, care se spală foarte bine înainte de consum, pentru a preveni, de asemenea, transmiterea bacteriilor și a paraziților.

La ce alimente interzise vi s-a întâmplat să poftească copiii?

Alături de cei mici, facem un pas mare către un stil de viață sănătos!

Ca totul să fie ca la carte, înainte de a-ți oferi aceste sfaturi, am căutat cele mai noi recomandări în domeniu, pe care le poți citi pe larg AICI!

 

Facebook Comments