În primă fază, senzația de greață poate fi întâmpinată cu speranță și chiar entuziasm. Este unul dintre primele semnale pe care ni le transmite organismul pentru a anunța apariția unei sarcini. Aproximativ 70% dintre femei se confruntă cu grețurile în primul trimestru de sarcină. Acestea își fac simțită prezența în primele 4 până la 8 săptămâni de sarcină și se diminuează spre săptămâna a 14-a. Datele sunt orientative, din cauză că pentru unele dintre noi simptomele persistă mai mult, pentru altele mai puțin.

Grețurile nu reprezintă numai unul dintre cele mai prezente simptome, ci și unul dintre cele mai neplăcute. Am simțit asta pe pielea mea. S-a împământenit sintagma „grețuri de dimineață”, când, în realitate, ele se pot manifesta pe tot parcursul zilei. Dar, ceea ce poate puține viitoare mămici știu, greața nu este deloc dăunătoare pentru ele sau pentru bebelușii lor.

Totuși, ce cauzează grețurile?

Specialiștii le asociază cu existența hormonului gonadotropina corionică umană (HCG). Acesta este hormonul pe care organismul începe să îl producă odată ce oul fertilizat se fixează pe mucoasa uterină. Modul exact în care aceasta contribuie la crearea senzației de greață nu este cunoscut. Se presupune că sunt interconectate din cauză că ambele se întâmplă în aceeași perioadă.

Estrogenul este un alt hormon ale cărui valori cresc în perioada de început a sarcinii, fapt responsabil pentru stresul suplimentar. Stresul sau oboseala pot provoca reacții fizice în organism, conducând la greață și vărsături. Pentru un stomac sensibil, adaptarea la schimbările inerente sarcinii ar putea fi mai dificilă.

Click aici și descoperă trucurile alimentare pe care te poți baza în timpul sarcinii!

Riscul de a suferi de grețuri crește dacă ești însărcinată cu gemeni sau tripleți. De asemenea, dacă ai avut grețuri severe într-o sarcină anterioară, te poți aștepta să se repete istoria. Femeile cărora nu le sunt străine răul de mașină sau migrenele sunt predispuse la grețuri în timpul sarcinii. Viitoarele mame supraponderale sau obeze se numără de asemenea printre victimele predilecte ale grețurilor.

4 obiceiuri zilnice care țin grețurile la distanță
  1. Oferă-ți suficient timp pentru a te ridica din pat. Cu cât faci trecerea mai lent, cu atât reușești să păcălești cu mai mare succes grețurile. De exemplu, dacă trebuie să te trezești la 7:00, setează-ți alarma la 6:30.
  2. Acordă o atenție sporită ambientului. Este esențial să dormi și să îți petreci timpul în încăperi bine aerisite. Aerul proaspăt te ajută să respiri cu mai mare ușurință, de aceea plimbările sau scurtele ieșiri în natură sunt mereu binevenite. Evită pe cât posibil căldura, din cauză că poate amplifica senzația de greață.
  3. Rezervă-ți timp pentru odihnă. Dacă organismul tău îți transmite semnale de oboseală, nu îl ignora. Fă tot posibilul să te culci, din cauză că oboseala este prietenă bună cu senzația de greață. Cu toate acestea, nu te grăbi să adormi imediat după masă. Și în acest caz, crește riscul apariției grețurilor.
  4. Fă în așa fel încât ora de culcare să nu depășească miezul nopții. Corpul tău trebuie să își reîncarce rezervele de energie ca să poți face față cu brio următoarei zile de sarcină.
4 trucuri de dietă pentru prevenirea și alungarea grețurilor
  1. Fă-ți un stoc de biscuiți integrali sau de cereale pe care să îl ai mereu la îndemână pe noptieră. Mănâncă câteva guri după ce te trezești, înainte de a te ridica complet din pat. Dându-i de lucru stomacului previi apariția grețurilor de dimineață. De asemenea, ți se va întâmpla des să te trezești în toiul nopții pentru a merge la toaletă. Înainte să te ridici, mestecă un biscuit.
  2. Evită alimentele și mirosurile care ai observat că îți declanșează grețurile. Limitează-te, astfel, la a pregăti alimente blânde cu stomacul, fără aromă puternică. Dacă este necesar, renunță la a mai găti în primul trimestru.
  3. Mănâncă puțin și des. Nu mai ține cont de regula celor 3 mese zilnice. În schimb, alege să mănânci mai des pe parcursul zilei. Dar optează pentru porții mai mici decât cele pe care le-ai fi consumat în mod normal. Un stomac gol sau unul ghiftuit sunt predispuse la apariția grețurilor nedorite.
  4. Hidratează-te corespunzător. De data aceasta, nu mai este vorba doar despre cantitatea recomandată zilnic de aproximativ 2 litri de apă. Trebuie să fii atentă și la momentele în care bei. De preferat, bea apă cu jumătate de oră înainte sau după masă. Evită să bei apă în timpul meselor propriu-zise.
Sugestii concrete de mese și gustări antigreață
  • alimentele reci: sandvișuri și salate
  • mâncăruri simple, dar delicioase: supa de pui, supele-cremă, carnea de pasăre la grătar
  • mâncăruri uscate: orezul alb, cartofii copți
  • legumele și fructele proaspete, fără sosuri sau creme
  • alimentele bogate în vitamina B6: ardei, spanac, conopidă, țelină, varză
  • biscuiți și covrigei integrali
  • lămâie: ca atare, stoarsă peste mâncare, limonadă
  • ghimbir: ca atare sau ceai – acest remediu a funcționat cel mai bine pentru mine,
  • jeleuri de fructe sau înghețată pe băț (popsicles)
  • menta: în salate, mâncare, limonadă, ceai sau drajeuri

Citește și: Gustările cu care te poți delecta când ești gravidă!

Dacă te confrunți cu grețuri și vărsături severe, iar aceste remedii nu sunt suficiente, apelează la medicul tău. Acesta îți poate oferi soluții personalizate. Deși grețurile sunt normale în timpul sarcinii, ele pot indica și alt tip de probleme care necesită tratament.

Nu în ultimul rând, ține cont de motto-ul nostru „În timpul sarcinii, nu mâncăm cât doi, ci suntem sănătoși amândoi!”. Te va ajuta să găsești dreapta măsură, o variantă mereu de ajutor.

Facebook Comments