La fel ca fiecare bebeluș care schimbă definitiv viața familiei binecuvântate cu apariția lui, și fiecare sarcină în parte este unică. Cu toate acestea, există unele simptome pe care le experimentează majoritatea viitoarelor mămici. Îți este cunoscută impresia că te-ai transformat într-un balon care este pe punctul de a plesni… sau de a-și lua zborul în văzduh? Nu intra în panică, umflarea membrelor în timpul sarcinii este normală 😊

Cu siguranță, te-ai așteptat să câștigi în greutate, dar parcă nu ai fost pregătită pentru senzația atât de pregnantă de umflare. Dacă și tu simți uneori că parcă ai picioarele unei jucării gonflabile gigantice, acest articol îți este dedicat în totalitate. În primul rând, aș vrea să știi că cele două manifestări ale sarcinii pe care le-am menționat deja – kilogramele în plus și umflarea – sunt legate între ele. Fluidele suplimentare care îți umflă corpul reprezintă aproximativ 25% din greutatea pe care o acumulezi în această perioadă.

1. Cunoaște-te pe tine însăți în timpul sarcinii!

Acum, organismul produce cu aproximativ 50% mai mult sânge și mai multe fluide, pentru a satisface nevoile copilului în curs de dezvoltare. Această retenție de lichide este necesară pentru a înmuia corpul, ceea ce îi permite să se extindă pe măsură ce crește copilul. De asemenea, lichidul suplimentar ajută la pregătirea articulațiilor pelvine și a țesuturilor pentru momentul nașterii.

Fluidele nou apărute cauzează senzația de umflare și reprezintă o componentă absolut normală a sarcinii după primele 5 luni, cu accent pe ultimul trimestru. Acest proces se numește edem în limbajul de specialitate și apare la mâini, față, glezne și picioare.

Citește și: 8 obiceiuri sănătoase ale unei viitoare mămici!

De asemenea, uterul în creștere sporește presiunea asupra venelor în zona pelvină, dar și asupra venei care transportă sângele din membrele inferioare înapoi la inimă. Presiunea creată încetinește revenirea sângelui din picioare.

2. Identifică corect motivele de îngrijorare!

Repet, este absolut firesc să ai o formă moderată de edem la nivelul gleznelor și al picioarelor în timpul sarcinii. În plus, pot apărea și ușoare umflături în mâini. Ia în considerare faptul că edemul tinde să fie și mai pronunțat la sfârșitul zilei și în timpul verii.

Femeile cu lichid amniotic excesiv sau cele însărcinate cu gemeni ori tripleți se pot confrunta cu o formă mai serioasă a edemului. De aceea, asistența medicului este extrem de prețioasă în astfel de situații.

Dar, dacă nu faci parte dintr-o categorie specială de mămici și observi oricare dintre semnele de mai jos, adresează-te de urgență doctorului tău:

  • Inflamarea feței, mai ales în zona din jurul ochilor
  • Umflarea excesivă a mâinilor
  • Umflarea excesivă sau bruscă a picioarelor sau a gleznelor
  • Umflarea unui picior mult mai mult decât celălalt, eventual însoțită de sensibilitate și durere.

Aceste simptome pot semnala cazuri de preeclampsie (o condiție patologică a femeii însărcinate) sau existența unor cheaguri de sânge. Ambele situații necesită asistență medicală de urgență.

3. Adaptează-ți dieta la noile condiții!

  • În primul rând, bea multă apă. Poate suna paradoxal, dar aportul de apă ajută organismul să rețină mai puține lichide. Încearcă să bei aproximativ 10 căni de apă sau ceaiuri de plante neîndulcite în fiecare zi. Vei ști că ești suficient de bine hidratată atunci când urina va avea culoarea galben pal sau va fi chiar clară.
  • Presară cât mai puțină sare la pregătirea mâncării și evită să mai adaugi atunci când servești masa.
  • Mănâncă cât mai multe legume proaspete sau fierte la abur și fructe. Limitează până la eliminarea totală consumul de alimente procesate.
  • Mănâncă banane, ciuperci shiitake, avocado, spanac – cu alte cuvinte, alimente bogate în potasiu, care ajută la reducerea edemului. Roșiile (inclusiv sucul de roșii sau cele deshidratate) sunt o alegere minunată, alături de ardei, morcov, cartofi, cartofi dulci, fasole boabe albă sau roșie. Adaugă semințe de cânepă la salate și mănâncă câte un pumn de fistic pe post de gustare. Bucură-te, de asemenea, de aromele variate ale plantelor aromatice: pătrunjel, coriandru, mărar, tarhon.

Click aici și descoperă 12 reguli de dietă pentru dezvoltarea normală a bebelușului!

  • Redu cât se poate de mult cantitatea de cofeină pe care o consumi zilnic. Cofeina se găsește în mod natural în multe alimente, cum ar fi cafeaua, ceaiul (inclusiv cel verde) și ciocolata. Anumite medicamente pentru răceală și gripă conțin cofeină, de aceea te sfătuiesc să discuți cu medicul sau cu farmacistul înainte de administrarea acestora. Nu trebuie să elimini complet cofeina din alimentație, dar limitează-te la maximum 200 mg pe zi. Deci, dacă alegi o cafea la filtru sau o tabletă de ciocolată nu ai de ce să îți faci griji. Însă rezumă-te la atât. Dacă obișnuiai să bei înainte mai multe cafele pe zi, renunță la acest obicei. Poți înlocui cafeaua cu ceai sau cafea decofeinizată, suc de fructe proaspăt (smoothie de preferat) îndoit cu apă sau apă minerală.

4. Schimbă-ți stilul de viață pentru a favoriza relaxarea și mișcarea ușoară!

  • Ține-ți picioarele întinse ori de câte ori este posibil. La locul de muncă, pune un scăunel sau o grămadă de cărți sub birou. Acasă, încearcă să dormi cu o pernă sub picioare. Tot atunci când ești în stare de repaus flexează-ți ușor picioarele pentru a întinde mușchii coapselor și ai gambelor. Rotește-ți gleznele.
  • Ia pauze regulate de ședere după perioadele în care trebuie să stai în picioare.
  • Fă un mic update în garderoba ta. Alege pantofi cât mai confortabili, care se pot relaxa ușor pe măsură ce ți se umflă picioarele. Vei fi poate surprinsă să constați că va trebui să îți cumperi pantofi cu un număr mai mare în perioada sarcinii. Pe cât posibil, renunță la tocuri, din cauză că le pot oferi picioarelor tale un motiv de stres în plus. Nu purta șosete sau ciorapi cu bandă strânsă pe gleznă sau gambă. Achiziționează-ți dresuri și colanți speciali pentru gravide, care îți vor oferi un plus de confort și îți vor îmbunătăți circulația.
  • Fă sport în mod regulat. Oricând, plimbările scurte îți vor menține în mișcare sângele din membrele inferioare. Pe lângă mersul pe jos, poți încerca înotul sau mersul lin pe bicicletă. Cursurile de aerobic în apă pot ajuta la reducerea temporară a edemului și îți vor oferi mult visata stare de bine.

Citește aici cum să te menții în formă în perioada sarcinii!

  • Petrece cât mai puțin timp în aer liber în zilele caniculare și apelează la compresele reci pentru a decongestiona zonele umflate.

Amintește-ți că aceasta este o condiție temporară. Ca multe modificări surprinzătoare prin care trece corpul tău, și aceasta este parte din ceea ce se numește, pe bună dreptate, miracolul maternității. După naștere, edemul va dispărea destul de repede, pe măsură ce corpul tău va elimina lichidul suplimentar. Până atunci, bucură-te de fiecare moment și nu uita că „în timpul sarcinii, nu mâncăm cât doi, ci suntem sănătoși amândoi!”.

Facebook Comments